Сьогодні інформаційні технології стали невід’ємною частиною сучасного світу, вони значною мірою визначають подальший економічний та суспільний розвиток людства.
У цих умовах революційних змін вимагає й система навчання. Тобто актуальність даного питання має місце у сучасному освітньому середовищі, адже нині якісне викладання дисциплін не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають комп’ютерні технології та Інтернет. Вони дають змогу вчителю краще подати матеріал, зробити його більш цікавим, швидко перевірити знання учнів та підвищити їхній інтерес до навчання. Вчитель має можливість отримувати найостаннішу інформацію, активно спілкуватися з колегами, учнями та батьками. Завдяки цьому підвищується авторитет вчителя, він дійсно може бути носієм культури, знань, усього передового.
Не менш важливим є використання комп’ютерних технологій у роботі керівника.
На даному етапі ми використовуємо комп’ютер для:
· ведення і оформлення внутрішкільної документації;
· складання розкладу уроків;
· створення і використання бази даних учителів та учнів школи;
· моніторинг діяльності вчителів;
· пошук і збір інформації за допомогою Internet (від нормативно-правової до придбання підручників);
· використання електронної пошти для зв’язку, наприклад, з органами управління освіти;
· психологічне тестування працівників школи і дітей.
У навчальній діяльності:
· обов’язкове вивчення комп’ютерних та інформаційних технологій;
· використання навчальних програм з усіх предметів;
· комп’ютерне тестування і контроль знань;
· користування каталогами і замовлення книг у публічних бібліотеках через Internet;
· використання учнями матеріалів, опублікованих в Internet, для підготовки доповідей та рефератів;
· видання методичних розробок, шкільних збірників: альманахів, газет;
Об’єктивною реальністю є те, що ми живемо в інформатизованому світі. Тому кожній школі зараз потрібно забезпечити, крім комп’ютеризації навчального процесу, реалізацію цільової програми інформатизації закладу освіти. Таке завдання прагне виконати й адміністрація НВК.
Використання комп’ютерних технологій в Миколаївському НВК.
У цих умовах революційних змін вимагає й система навчання. Тобто актуальність даного питання має місце у сучасному освітньому середовищі, адже нині якісне викладання дисциплін не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають комп’ютерні технології та Інтернет. Вони дають змогу вчителю краще подати матеріал, зробити його більш цікавим, швидко перевірити знання учнів та підвищити їхній інтерес до навчання. Вчитель має можливість отримувати найостаннішу інформацію, активно спілкуватися з колегами, учнями та батьками. Завдяки цьому підвищується авторитет вчителя, він дійсно може бути носієм культури, знань, усього передового.
Не менш важливим є використання комп’ютерних технологій у роботі керівника.
На даному етапі ми використовуємо комп’ютер для:
· ведення і оформлення внутрішкільної документації;
· складання розкладу уроків;
· створення і використання бази даних учителів та учнів школи;
· моніторинг діяльності вчителів;
· пошук і збір інформації за допомогою Internet (від нормативно-правової до придбання підручників);
· використання електронної пошти для зв’язку, наприклад, з органами управління освіти;
· психологічне тестування працівників школи і дітей.
У навчальній діяльності:
· обов’язкове вивчення комп’ютерних та інформаційних технологій;
· використання навчальних програм з усіх предметів;
· комп’ютерне тестування і контроль знань;
· користування каталогами і замовлення книг у публічних бібліотеках через Internet;
· використання учнями матеріалів, опублікованих в Internet, для підготовки доповідей та рефератів;
· видання методичних розробок, шкільних збірників: альманахів, газет;
Об’єктивною реальністю є те, що ми живемо в інформатизованому світі. Тому кожній школі зараз потрібно забезпечити, крім комп’ютеризації навчального процесу, реалізацію цільової програми інформатизації закладу освіти. Таке завдання прагне виконати й адміністрація НВК.
Використання комп’ютерних технологій в Миколаївському НВК.
Колектив школи, поставивши перед собою мету комп’ютеризації навчально-виховного процесу, уже зробив перші впевнені кроки для її реалізації.
Попереду - ще досить великий об’єм роботи, із значними матеріальними затратами, затратами часу, фізичних сил та інтелектуальних можливостей колективу. І ми впевнені, що це єдино правильний шлях у наших умовах.
Література
1. Козій В. Комп’ютер і все, все, все... //Дошкільне виховання. Попереду - ще досить великий об’єм роботи, із значними матеріальними затратами, затратами часу, фізичних сил та інтелектуальних можливостей колективу. І ми впевнені, що це єдино правильний шлях у наших умовах.
Література
2. Даниленко Л.І. Модернізація змісту, форм та методів управлінської діяльності директора загальноосвітньої школи. Монографія. – 2-е вид. – К.: Логос, 2002. – 140 с.
3.Забродська Л.М. Принципи відбору змісту програмних засобів навчального призначення // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2004. – № 7. 3.
4. Калініна Л.М. Система інформаційного забезпечення управління загальноосвітнім навчальним закладом: Моногр. – К.: Айлант, 2005. – 275 с.
Одним з головних завдань сучасної освіти є впровадження новітніх ІКТ. Це забезпечить удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві. В теперішній час – час стрімкого розвитку технологій, доступ до мережі інтернет кардинально змінює наші уявлення про спілкування та навчання, що не може не вплинути на освітній процес.
Інформаційно – освітній простір включає безліч інформаційних об’єктів і зв’язків між ними, засоби і технології збору, накопичення, передачі, обробки, продукування та поширення інформації.
Основними вимогами при використанні інформаційно – освітнього простору є:- забезпечення постійного доступу до навчання;
- розуміння та поставлення чіткої мети та цілей які очікуються від використання інформаційно – освітнього простору;
- групування та узагальнення інформації;
- постійний ріст та удосконалення методів роботи.
При виконанні всіх вимог в використанні інформаційно – освітнього простору, навчальний процес зможе донести до учнів максимум інформації потрібної їм для повноцінного навчання, а вчителям – стане невід’ємним етапом у роботі та всамодосконаленні.
Але, як це завжди буває, не обходиться і без негативних сторін.
Для початку потрібна постійна підготовка педагогічних кадрів для роботи в інформаційно – освітньому просторі, що не завжди є вчасним. Також головною проблемою сучасного освітнього процесу є недостатня забезпеченість навчальних закладів комп’ютерами, програмним забезпеченням, завантаженість комп’ютерних класів, а головне – відсутність доступу до мережі інтернет.
Також необхідно пам’ятати й про негативні наслідки, що пов’язані з нехтуванням правил безпечного користування сучасними технологіями учнями. Це нехтування допустимими нормами безпечних режимів роботи з комп'ютером, небезпека потрапити під вплив комп’ютерних шахраїв чи зловмисників, спотворення уявлень про реальне життя через вплив віртуальних сюжетів. А головне – чим більше дитина занурюється в віртуальне життя, тим більше віддаляється від реального.
Тому впровадження засобів ІКТ повинне бути продуманим і виваженим. Невід’ємним аспектом роботи з ІКТ повинен бути постійний нагляд та щільна взаємодія з учнями психолога.
Як висновок можна сказати, що при введенні в навчальний процес ІКТ ми повинні розуміти що інформаційно – освітні технології насамперед мають стати інструментами освітньої діяльності, й простором буття та розвитку учнів.
Ковальчук Ю.В., вчитель фізичного виховання Миколаївського НВК.
«Розвиток інформаційного суспільства в Україні та впровадження новітніх ІКТ в усі сфери суспільного життя …визначається одним з пріоритетних напрямів державної політики. Це забезпечить удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві».
Значення ІКТ для учнів та вчителя.
Одним із головних завдань початкової школи є застосування ІКТ у процесі вивчення більшості навчальних предметів у рамках програми.
Основним видом використання комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання є їх органічна інтеграція в певні уроки. У цікавій, динамічній, ігровій формі учні усіх класів опановують комп’ютерні засоби, набувають первинних навичок користування пристроями введення-виведення, початковими уміннями й навичками управління комп’ютером та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності.
Таким чином, з точки зору дидактики ІКТ дозволяють: • Забезпечити зворотній зв’язок в процесі навчання;
• Зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективним за рахунок реалізації можливостей мультимедіа навчальних систем до дієвого і наочного подання навчального матеріалу;
• забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел;
• індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття.
• організувати колективну й групову роботи; • здійснювати контроль навчальних досягнень;
• створювати сприятливу атмосферу для спілкування.
Переваги та недоліки використання інформаційно-ком’пютернихтехнологій на уроках англійської мови.
Комп’ютер - це новий вимір у просторі навчання. Це необхідний помічник учителя, інструмент для досягнення ним педагогічних цілей, але не панацея від усіх освітніх проблем. Комп’ютер не замінить традиційної книжки, не замінить живого спілкування з учителем, впливу особистості вчителя на учнів.
Багато, авторів, що працюють над проблемою впровадження ІКТ, відмічають, що комп’ютер – це найбільш підходящий засіб в навчанні іноземної мови, метою якого є інтерактивне спілкування і завдяки йому тепер навіть в умовах шкільного навчання, тобто штучного спілкування, можна змоделювати ситуації реального, природного спілкування. Але, не дивлячись на це, використання комп’ютерівпід час навчання іноземній мові має як переваги так і недоліки.
1. Психологічні переваги:· підвищення мотивації вивчення англійської мови,
· створення сприятливого психологічного клімату.
2. Методичні переваги комп’ютерного навчання:
· комплексний вплив на всі канали сприйняття;
· можливість самостійно обирати кількість, темп та рівень завдань, що виконуються, час, відведений на виконання завдань, систему оцінювання, налаштування кольорової палітри екрану (тобто все те, що відповідає принципам індивідуального навчання);
· оперування великими обсягами інформації ( в одній навчаючій програмі можуть бути представлені як довідкові так і перевірочні матеріали, ігрові та лекційні матеріали, завдання для самостійної роботи;
· негайний зворотній зв’язок (комп’ютерна програма оперативно реагує на запити користувача);
· інтерактивність, тобто здатність програми вести діалог з користувачем.3. Технічні переваги:
· можливість здійснювати технічний переклад;
· використання програм перевірки граматики та орфографії;
· використання мультимедіа, інтерактивного відео при навчанні усному мовленню;
· розширення інформаційних потоків при використанні Internet.
Використання комп’ютерів допомагає вчителю краще оцінити здібності та знання учнів, шукати нові нетрадиційні форми і методи навчання, стимулює професійний ріст та подальше самовдосконалення.
Але, не дивлячись на переваги використання ІКТ на уроці, виникають різні проблеми при підготовці та проведенні таких уроків:
1. Відсутність домашніх комп’ютерів та інтернету в учнів та вчителів, що значно ускладнює роботу. Недостатнє технічне оснащення кабінетів англійської мови, а іноді й повна відсутність комп’ютерного обладнання.
2. Брак часу у вчителя на підготовку до уроку з використанням ІКТ, відсутність часу у робочому графіку вчителя на вивчення можливостей всесвітньої інформаційної мережі Інтернет.
3. Відволікання учнів на ігри, музику та інше під час роботи з комп’ютером на уроці при недостатній мотивації.
4. Складності в інтегруванні комп’ютера в погодинну структуру занять.5. Перевантаження учнів роботою з комп’ютером при масовій інформатизації школи та вдома.
Багато з вище зазначених проблем, згодом можуть бути вирішені і тоді вчителю та учням відкриються неосяжні можливості ІКТ, що допоможуть у викладанні і сприйняті матеріалу.
Література.
1. Алтуфьєва А. А.. ДеякіосновніпроблемиствореннязагальноїмовиспілкуваннявсистеміІнтернет. Електронний ресурс. - Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/altufjeva.htmlю . - Назва з екрану.
2. Гаврилов Б. В.. Плюси і мінусикомп’ютеризованогонавчанняіноземниммовам. Електронний ресурс. - Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/gavrilov.html. -Назва з екрану.
3. Руденко-Моргун О. І. Комп’ютернітехнології як нова форма навчання //Іноземнімовившколі. - 2002. №4.- С. 19-20.
Чигрин М.М.- вчитель початкових
класів та іноземної мови
Миколаївський НВК
У наш час
особливо важливого значення набуває інформація. Усе частіше потрібне володіння
швидкими й точними даними про предмет діяльності. Найбільш зручним способом одержання
й передачі різноманітної інформації є використання всесвітньої комп’ютерної
мережі Інтернет, що поєднує між собою безліч комп’ютерних мереж, які працюють
за єдиними правилами. Однією з переваг мережі є корисність і великий обсяг
інформації. Інтернет – джерело «найсвіжішої» інформації, яка постійно
оновлюється.
Інтернет-технології
стали природною частиною життя дітей і сучасної молоді. Невміння працювати з
комп’ютером і орієнтуватися в Інтернет-просторі в сучасному суспільстві можна
порівняти з невмінням писати й читати.
Навчальні,
розвивальні та розважальні Інтернет-ресурси орієнтовані на дітей будь-якого
віку. З їх допомогою діти в цікавій формі засвоюють основи письма й лічби,
вчаться малювати та моделювати, привчаються до самостійної роботи і складають
уявлення про навколишній світ. Розв’язання цікавих задач формує в учнів навички
навчальної діяльності. До завдань розвивальних програм та ігор входить також
удосконалення пам’яті, уваги, мислення, логіки, спостережливості, тренування
швидкої реакції. Існує багато ігор, що
водночас мають виховну й освітню основу та здатні викликати інтерес дітей
шкільного віку до економіки, соціології, літератури.
У підлітків на
перший план виходять стосунки з товаришами й однокласниками, що підкріплюються
моральною оцінкою їх поведінки. Створюються угруповання, що об’єднують дітей за
інтересами (наприклад, «ВКонтакте»). Спілкування в Інтернеті стає для них
важливим і сприяє соціалізації.
Зазнає змін і
емоційно-вольова сфера дитини, починають розвиватися інтелектуальні та
естетичні почуття. У цей період особливий інтерес викликають рольові та логічні
ігри, а також ігри, що мають характер змагання.
Дитина починає легше засвоювати складний навчальний матеріал. Допомогти
їй у цьому може використання навчальних та розвивальних програм.
Діти
підліткового віку відрізняються гарним засвоєнням інформації, з цікавістю
досліджують простір мережі. Мотивами, що домінують у поведінці дітей цього
віку, є: намагання до самостійності та визнання товаришів, розширення власних
прав, бажання зайняти гідне місце в групі однолітків. Особливу роль починає
відігравати самооцінка особистості. Відбувається формування власної ієрархії
цінностей.
У цей період
особливу зацікавленість викликають Інтернет-ресурси, що дають змогу підлітку спілкуватися
з реальними та віртуальними знайомими, а також розважальні та навчальні ресурси
мережі. Діти періоду дорослішання вже мають уявлення про те, яка саме
інформація міститься в Інтернет-просторі, та нерідко намагаються дослідити ці
ресурси в обхід заборонам батьків.
Діти 11 – 14
років потребують контролю батьків, але вже виявляють самостійність, тому дуже
важливо навчити їх комп’ютерної грамотності та правил безпечної роботи в
мережі. Необхідно розвивати внутрішній контроль дитини і привчати її до відповідальної
поведінки в мережі з метою особистої безпеки.
Отже, сучасний
підхід до навчання дозволяє підвищити якість і швидкість усвідомлення,
розуміння та запам’ятовування навчального матеріалу.
Чим приваблює
Інтернет дітей?
·
різноманітне спілкування;
·
утамування інформаційного голоду;
·
пошук нових форм самовираження;
·
анонімність і віртуальна свобода;
·
відчуття спільності та приналежності до групи.
Тривожна
статистика
Проте з
розширенням у глобальній комп’ютерній
мережі кількості доступної інформації й послуг виникає проблема
перевірки достовірності інформації та з’являється тривога. Дослідження компанії Київстар свідчать:
·
Понад 28 % опитуваних дітей готові надіслати свої фотокартки незнайомцям у
мережі;
·
17 % без сумнівів діляться інформацією про себе і свою родину – розголошують
адресу, професію, графік роботи батьків, наявність цінних речей у домі. Навіщо
незнайомцям така інформація, діти, як правило, не замислюються;
·
22 % дітей періодично потрапляють на сайти для дорослих;
·
28 % дітей, побачивши в Інтернеті рекламу алкоголю або тютюну, хоча б один
раз спробували їх купити;
За статистикою:
·
Школярів цікавлять такі ресурси мережі, як YouTube, Google, Facebook,Wikipedia;
·
Хлопчики легше сприймають інформацію, що несе зображення, а дівчата надають
перевагу текстам;
·
Хлопчики надають перевагу іграм, а дівчата – музичним сайтам, розважальним
ресурсам і сайтам, присвяченим відомим особистостям;
·
До соціальних мереж хлопчики й дівчата виявляють однаковий інтерес;
·
Хлопчики частіше за дівчат відвідують порнографічні сайти.
У віртуальному
середовищі діти прагнуть розслабитися й абстрагуватися від психологічних
проблем реального світу, дати вихід емоціям, цікаво провести час. Мережеве
спілкування може допомогти молодій людині певною мірою перебороти внутрішньо особистісні
й зовнішні конфлікти, що виникають у сімейних відносинах, стосунках з
однолітками. При цьому дитина може знайти в мережі підтримку й розуміння
практично в будь-яких поглядах, що не сприймають у його конкретному оточенні.
Спілкуючись в Інтернеті, він може не тільки на час «змінювати» стать та ім’я,
з’являтися перед співрозмовником в іншому фізичному вигляді. «Віртуальний»
світ дає додаткову свободу дій і
вираження думок, емоцій, почуттів, що обмежується в реальному житті.
Окрема тема –
онлайн-ігри в мережі та комп’ютерні ігри. Віртуальний ігровий світ, на відміну
від реального, вирізняє керованість подій, прогнозованість подій та можливість
вибору складових (рівня складності, супротивника, зброї, місця дії), наявність
здібностей, неможливих у реальному світі: декількох життів, інші фізичні закони
та фізіологічні особливості (здатність відчувати біль, утому). Комп’ютерні ігри
навчають дітей жити за іншими правилами, де відсутня необхідність дотримуватися
єдиних для всіх норм і законів, навіть законів природи.
Більшість
батьків вважають комп’ютерні та онлайн-ігри абсолютно нешкідливими й навіть
корисними. У разі їх використання в межах здорового глузду дитина дійсно може
отримати психотерапевтичний ефект: зняти напругу, стрес, знизити рівень тривоги
й послабити депресивний стан. Проте у випадку зловживання такі ігри призводять
до прямо протилежного ефекту, викликаючи підвищення рівня тривоги,
роздратування, агресивності, сприяючи повному відчуженню від реальності та створенню
психологічної залежності.
Необхідно
пам’ятати, що комп’ютер для дітей є інструментом навчання й розвитку, а не
тільки розваг та ігор. Незважаючи на широкі можливості віртуального спілкування,
воно не може виключати й замінювати реальних стосунків між людьми. Навіть якщо
дитина надмірно захоплюється грою й Інтернетом, не варто забороняти їй
користуватися комп’ютером. Заборона може викликати протилежну реакцію і
призвести до замикання дитини в собі. Перш за все, слід знайти альтернативу онлайн-інтересам
дитини й переключити її увагу на досягнення успіхів у реальному житті.
Загальні
поради батькам
·
Не встановлюйте комп’ютер у кімнаті дитини. Найкраще надати перевагу розташуванню
комп’ютера в кімнаті загального користування. Так буде легше здійснювати контроль за діяльністю
дитини в Інтернеті.
·
Нормуйте час перебування дитини за комп’ютером. Не дозволяйте дитині довго
засиджуватися за комп’ютером перед сном і вночі.
·
Використовуйте програмне забезпечення, що вимикає ПК після закінчення визначеного
часу. Дитина, яка багато часу проводить за комп’ютером, не отримує необхідних
навичок для повноцінного розвитку, потрібних їй у реальному житті.
·
Уважно спостерігайте за тим, чим займається ваша дитина, і стежте за
іграми, в які вона грає. Рольові ігри справляють найбільш сильний вплив на психіку.
Надмірне захоплення рольовими іграми може негативно позначатися на формуванні
особистості дитини, її соціалізації та рольовій ідентифікації. Тому не
дозволяйте їй тривалий час грати в одну гру.
·
Якщо дитина продовжує надмірно захоплюватися комп’ютерними іграми та
Інтернетом і ви не в змозі самостійно впоратись із проблемою, зверніться до
спеціаліста-психолога.
Миколаївський
НВК
Малафій
В.А. вчитель української мови та літератури
Немає коментарів:
Дописати коментар