Зважаючи на
швидкоплинність життя,
ми
не можемо дозволити собі
витратити час
на завдання, які не ведуть
до нових результатів.
Л. Ландау
Новітні інформаційні технології стрімко ввірвалися в усі сфери нашого життя, стають такою ж реальністю, як телефонний зв’язок чи подорожування літаком. Вони спрощують спілкування та співробітництво, стають визначальними в економіці та на виробництві, культурі та мистецтві, науці та освіті. Суспільство, яке дбає про своє майбутнє, має усвідомити колосальні можливості, надані новими інформаційними технологіями, та навчитися грамотно застосовувати їх. У першу чергу в освіті. Ті, хто сьогодні сидить за партою, не повинні перебувати на узбіччі глобального світового розвитку.
Можливості сучасного уроку й системи освіти значно розширюються завдяки використанню мультимедійних, інтерактивних технологій. Інформаційні технології мають такі основні можливості:
- миттєвий зворотний зв’язок між користувачем та інформаційними й комунікаційними технологіями;
- комп’ютерна візуалізація навчальної інформації про об’єкти або закономірності явищ як таких, що реально відбуваються, так і «віртуальних»;
- вони дозволяють здійснювати інтерактивний діалог; керувати реальними та віртуальними об’єктами, явищами, процесами.
Урок — найважливіша організаційна форма процесу пізнання світу учнями. Надзвичайно важлива виховна мета уроку полягає в тому, щоб запалити в учнів жадобу пізнання. Ще Я.А. Коменський наполягав на тому, «щоб усе, що викладається юнацтву не змушувало його робити будь-що супроти волі і внаслідок примусу, а навпаки, давало змогу, наскільки це можливо, все робити добровільно й самостійно з певним захопленням». Якими засобами повинен оперувати вчитель, щоб його робота не перетворилася на рутинну, щоб учні не втратили інтересу пізнання? Треба уважно ставитися до кожного уроку, намагатися зробити його неповторним, несхожим на інші. Учитель має перебувати в постійному пошуку, спиратися на найновіші досягнення науки і техніки, формувати власним прикладом в учнів компетентність у вивчені рідної мови за допомогою використання ІКТ, виховання бажання бути інформаційно освіченим. У багатьох дослідженнях (М.І. Жалдак, О.І. Пометун, О.І. Шувалова, І.А. Зимня, А.В. Хуторський та ін.) проблема взаємодії особистості з інформаційним середовищем розглядається як проблема інформаційної культури, яка є однією з головних критеріїв, що безпосередньо впливає на професійний рівень учителя.Вчителі-словесники розуміють, що, набуваючи нових знань, читаючи нову корисну літературу, учень розвивається, пізнає невідоме і в майбутньому зможе цим скористатися. Тому також необхідно звертати увагу на використання комп’ютера на уроці і вдома, в позаурочний час.Тому мета уроків полягає не в тому, щоб наздогнати такий мінливий медіасвіт, а в тому, щоб виховати в учнів інформаційну культуру, забезпечити той рівень комп’ютерної і мовної грамотності, з яким їм буде легко рухатися вперед, обираючи напрямок відповідно до свого виду діяльності.
При підготовці до
уроку вчителю потрібно не лише дотримуватися основних дидактичних принципів і
систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу,
науковості та ін., а й використовувати всі можливості сучасної техніки. Адже
необхідно навчити кожну дитину швидко освоювати, перетворювати і
використовувати в практичній діяльності велику кількість інформації. Щоб учні
активно, з цікавістю і захопленням працювали на уроці, бачили результати своєї
праці і могли їх оцінити, дуже важливим компонентом є організація процесу
навчання.
Допомогти вчителю
налагодити навчальний процес на сучасному рівні може поєднання традиційних
методів навчання та сучасних інформаційних комп’ютерних технологій.
Використання комп’ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання
індивідуальним, мобільним, цікавим. Працюючи з комп’ютером, учитель краще
оцінить здібності і знання дитини, зрозуміє її.
Комп’ютер може
використовуватися на всіх етапах уроку: при поясненні нового матеріалу,
закріпленні, повторенні, а найдоцільніше - при контролі.
Нові інформаційні
технології надають величезні можливості вчителям у розвитку здібностей дітей.
Особливо це корисно для роботи з обдарованими дітьми: з’явились умови надати
талановитим учням доступ до більшої кількості потрібної інформації.
Окрім того,
впровадження нових форм дидактичної взаємодії вчителя й учнів, що передбачає залучення сучасної
техніки, є конструктивним шляхом розв’язання такого, сказати б, стратегічного
завдання, як виховання творчої людини. Тому й важливо всім учасникам педагогічного
процесу набувати практичних навичок пошуку та використання інформації і в
Інтернеті (базова інформація на серверах, різноманітні бази даних провідних
бібліотек, наукових центрів, вищих навчальних закладів, музеїв), і на
електронних носіях.
Актуальність
використання ІКТ у навчально-виховному процесі обумовлено тим, що в
комп'ютерних технологіях закладені невичерпні можливості для навчання учнів на
якісно новому рівні. Практика
доводить, що при активному використанні ІКТ досягаються загальні цілі освіти,
легше формуються компетенції в області комунікації: вміння збирати факти, їх
зіставляти, організовувати, висловлювати свої думки на папері і усно, логічно
міркувати, слухати і розуміти усну та письмову мову, відкривати щось нове,
робити вибір і приймати рішення.
На мою думку,
оновлення змісту сучасної освіти, структури, методів, організаційних форм
навчання за допомогою комп’ютерних технологій спрямоване на створення
оптимальних умов для покращення ефективності навчально-виховного процесу.
Труднощі, з яким
найчастіше зустрічається вчитель під час застосування на уроках комп’ютерних технологій, переважно зумовлені:
-недостатнім
забезпеченням шкіл якісними технічними засобами навчання;
- періодичним
доступом до кабінету інформатики та Інтернету;
- обмежені
можливості у виборі, придбанні якісного мультимедійного продукту.
Шляхи подолання
проблем:
-
Складання гнучкого
графіка навчальних занять в інформаційному класі;
-
Співпраця в даному
напрямі з учителем інформатики, методистами, колегами.
Комп’ютер стає потужним засобом формування
мотивації,підвищення інтересу до оволодіння знаннями; дозволяє побачити
результат своїх дій, усвідомити корисність колективної співпраці
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Биков О.
Новітні інформаційні технології в навчально-виховному процесі О. Биков //
Школа. – 2008. – № 7.
2. Пархомець І.Ю. Нові інформаційні технології навчання
І.Ю.Пархомець // Управління школою. – 2007. – № 29.
3. Семенів Н.Л. « Комп’ютерні технології на уроках
української мови та літератури» Ж-л « Вивчаємо українську мову та літературу»
№2, 2010, с. 2.
ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ
Підготувала вчителька української мови та літератури
Волійчак Галина Петрівна
Впровадження сучасних інформаційно-комунікативних технологій в освітню сферу привело до виникнення терміну «інформаційно-освітнє середовище», під яким розуміють сукупність комп’ютерних засобів та способів їх функціонування, які використовуються для реалізації навчального процесу. В склад комп’ютерних засобів входять апаратні, програмні та інформаційні компоненти, способи використання яких регламентуються методичним забезпеченням навчального процесу. Побудова єдиного інформаційно-освітнього середовища на базі сучасних інформаційних технологій привносить в навчальний процес нові можливості: поєднання високої економічної ефективності та гнучкості навчального процесу, широке використання інформаційних ресурсів, суттєве розширення можливостей традиційних форм навчання, а також можливість створення нових ефективних форм навчання.
Єдине інформаційне середовище дозволяє в області освітньої діяльності оптимально і якісно вирішити :– планування освітнього процесу за різними програмами, рівнями та формами навчання;
– організацію в електронній формі навчальних заходів;
– подання навчального матеріалу та довідкової інформації;
– перехід від домінування репродуктивної діяльності до творчої та консультативної;
– надання доступу учасникам освітнього процесу до інформації, пов’язаної з плануванням, організацією та моніторингом навчального процесу;
– забезпечення комунікативної взаємодії між вчителями, учнями та батьками;
– ефективне використання у змістовному процесі освіти навчально-методичних комплексів і матеріалів, які постійно обновлюються.
Електронне портфоліо – це електронний базований ресурс, веб-сайт.
ОсобливістьE-mail проектів полягає в тому, що вони виконуються не просто групою учнів, a спільно з групою будь-якого іншого навчального закладу, яка працює над цією ж темою.
Вебінари(англ. webinar) — спосіб організації зустрічей он-лайн, формат проведення семінарів, тренінгів та інших заходів за допомогою Інтернету.
Skype-зв'язок - найшвидший, найзручніший та безкоштовний спосіб зв’язку (голосовий, відео-конференції).
Веб-квести – це сайт в Інтернеті, з яким працюють учні, виконуючи ту чи іншу навчальнуроботу. Розробляються такі веб-квести для максимальної інтеграції Інтернету в різні навчальні предмети на різних рівнях навчання. Вони охоплюють окрему проблему, навчальний предмет, тему, можуть бути і міжпредметними.
Інтернет-блог(також блоґ, англ. blog, від weblog, «мережевий журнал чи щоденник подій») — це веб-сайт, головний зміст якого — записи, зображення чи мультимедіа, що регулярно додаються. Для блогів характерні короткі записи тимчасової значущості.
Спільна мережева діяльність –це спільні дії декількох учасників в мережі електронних комунікацій, спрямовані на отримання загального результату. Учасники спільної мережевої діяльності завжди об’єднані загальними об’єктами (статтями, малюнками, діаграмами, програмами), у відношенні яких вони здійснюють свої дії.
Використання таких технологій має низку переваг:
§ Використання комп’ютера дає можливість індивідуалізувати процес навчання, підвищити мотивацію до вивчення предмета;
§ Учасники освітнього процесу мають можливість зайнятися самоосвітою, дослідницькою роботою, використовуючи комп’ютер та Інтернет , що важливо для всебічного розвитку особистості;
§ Зростання обсягу виконаних вправ;§ Підвищення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітних форм роботи;
§ Дозволяє вийти за рамки шкільного підручника, доповнити та поглибити їх зміст;
§ Застосування на уроці комп’ютерних тестів і діагностичних
комплексів дозволить вчителю за короткий час отримувати об’єктивну картину рівня засвоєння матеріалу;
§ Можливість розв’язувати рівняння, будувати графіки, креслити, готувати тексти, малюнки для своїх робіт.Але не слід забувати, що використання ІКТ має і недоліки, оскільки нехтуючи ними, ми можемо прийти до негативних наслідків.Існують такі недоліки використання ІКТ:
§ Готуючи реферат чи домашнє завдання, учні отримують готовий продукт через Інтернет, і не прагнуть виконати дане завдання самому;
§ Нестійка дитяча психіка призводить до звикання до комп’ютера учнів, що позначається на їх здоров’ї;
§ Втрата комунікативних навичок;§ Надмірна індивідуалізація і втрата навичок групової роботи;
§ Формує психологічну залежність від віртуального світу;
§ Стимулює акцент не на аналіз, а на пошук і збір матеріалу;
§ Використання комп’ютера та Інтернету не для пізнавальної діяльності, а для розваги;
§ Невисока інформаційна культура, як в учнів, так і в педагогів.
Впровадження засобів ІКТ призводить до зміни загальної середньої освіти, перегляду методів і форм організації навчального процесу, побудові цілісних курсів, заснованих на використанні змістовного наповнення засобів інформатизації в окремих шкільних навчальних дисциплінах. Знання, вміння і навички розглядаються не як мета, а як засіб розвитку особистості школяра.
Отже, застосування інформаційно-комунікаційних технологій дозволяє активізувати діяльність учнів, дає можливість підвищити якість освіти, урізноманітнити форми міжособистісного спілкування всіх учасників освітнього процесу. Але необхідно обмежувати доступ до інформаційних ресурсів, створити умови для творчої та дослідницької діяльності учнів з різним розвитком.
1. Князева Л. І знову про передовий педагогічний досвід// Управління освітою – 2012. - №16 (292) – с.18-22.
2. Кугуєнко Н., Сиротенко Т. Управлінська проектна діяльність//Управління освітою – 2012. - №21 (297).
3. Нитюк Л.В. Вивчення, узагальнення й упровадження педагогічного досвіду//Завучу все для роботи – 2013. - №17-18 (113-114) – с.29-33.
4. Помазенков Е.В. Современные информационные и коммуникационные технологии. [Електронний ресурс] Режим доступу: http://www.openclass.ru/node/39779
5. Ткаченко Л. Упровадження нових інформаційних технологій//Інтернет – ресурси:
6. http://www.zippo.net.ua/index.php?page_id=202
Деркач С.В.,
Заступник директора з НВР
Піщанобрідська ЗШ І – ІІІ ступенів
Немає коментарів:
Дописати коментар