ВИКОРИСТАННЯ
ІНФОРМАЦІЙНИХ
ТЕХНОЛОГІЙ
НА УРОКАХ ФІЗИКИ
Калашнік Світлана Петрівна,
заступник директора з НВР
Бурхливий розвиток технологій вплинув
на всі сфери життєдіяльності, зокрема, освіту. Які ж основні чинники
трансформації освіти та навчання на базі активного використання ІКТ, які
істотно вплинули на розвиток і використання технологій за останні роки?
1
Усвідомлення
ролі ІКТ.
Прикладом
є прийняття і використання дистанційної форми навчання на основі використання
комп’ютерних телекомунікацій. Було пройдено шлях від створення окремих
дистанційних центрів з набором навчальних курсів, засобів аналізу успішності і
методичної підтримки учнів, електронних освітніх просторів окремих навчальних
закладів. Це перевага.
2
Усвідомлення
необхідності трасформацій для розвитку форми і змісту навчання.
В
результаті використання дистанційного навчання сформувалися нові потреби у
вдосконаленні форми і змісту навчання. Розвиток інтерактивного та
мультимедійного контенту, засобів взаємодії між учасниками навчального процесу
сприяло розумінню того, що потребує оновлення, розвитку, адаптації до нових
потреб.
3
Усвідомлення
ролі стандартизації інформаційних технологій для навчання.
Стандартизація
стала природним кроком до глобалізації, переходу від локальних до мережевих
рішень, хмарних технологій, які згодом можна було б успішно й масово інтегрувати,
адаптувати й використовувати.
У сучасних умовах інтенсивного
розвитку інформаційних технологій виникає необхідність у створенні іншого
сучасного освітнього середовища. До сучасних інформаційних технологій, які
використовують у навчальному процесі, відносять електронні бібліотеки,
електронні посібники, довідково-пошукові системи Інтернет та інше.
Як правило, у даний час бурхливого
розвитку комп'ютерних технологій електронні навчальні чи довідково-пошукові
системи розробляються з використанням гіпертекстових і мультимедійних
технологій. В даний час актуальним є питання використання
програмно-педагогічних і телекомунікаційних засобів у навчальному процесі
взагалі, і зокрема при навчанні фізиці та астрономії.
Розвиток мережі Інтернет відбувається
винятково інтенсивно, дозволяючи забезпечувати доступ до інформації, до
будь-якого джерела в будь-якому географічному місці, без обмеження обсягу
інформації. Телекомунікації – область інформаційних технологій, темп розвитку
яких набагато випереджає темп створення методик їхнього використання в
навчальному процесі, а існуючі педагогічні дослідження не встигають
проаналізувати нові методи, форми і засоби навчання фізиці.
Сучасні мультимедійні комп'ютерні
програми і телекомунікаційні технології відкривають доступ до нетрадиційних
джерел інформації – електронних гіпертекстових підручників, освітніх
сайтів,систем дистанційного навчання.
Насамперед, телекомунікаційні технології
забезпечують можливість проведення дистанційних уроків, показу відеоматеріалів
і анімаційних матеріалів, що знаходяться на різних освітніх серверах, роботи
над навчальними телекомунікаційними проектами, організації дистанційних
олімпіад з фізики. Телекомунікаційні технології забезпечують доступ до баз
даних з різних галузей знань.
У даний
час настала необхідна спеціальна підготовка викладача до використання нових
інформаційних і телекомунікаційних технологій на уроках фізики, і тому можна
запропонувати таку структуру ознайомлення викладачів фізики з сучасними
технологіями:
1.Ознайомлення
із системою пошуку інформації в Інтернеті з фізики.
2.
Ознайомлення з освітніми сайтами і порталами з фізики.
3.
Ознайомлення з прикладами дистанційних уроків з фізики.
4.
Ознайомлення з прикладами телекомунікаційних учнівських проектів.
Сучасні інформаційні технології
навчання дозволяють забезпечувати навчальний процес у п'ятьох основних блоках:
·
Система
дистанційного навчання;
·
Робота
над телекомунікаційним проектами;
·
Пошук
інформації в Інтернет;
·
Система
дистанційного підвищення кваліфікації викладачів;
·
Електронні
підручники.
Викладачам надається можливість
відходу від традиційного освітнього процесу (класно-урочна система) при
застосуванні інформаційно-телекомунікаційних технологій у навчанні з фізики. Використання
їх пропонує принципово новий рівень організації навчального процесу.
Фізика
є одним з тих навчальних предметів, що дає багатий матеріал для відпрацювання
найрізноманітніших методів і прийомів роботи з інформацією. Викладання фізики
пов'язане з використанням великого обсягу різноманітної інформації, що робить
застосування комп’ютерної техніки особливо ефективним, оскільки дозволяє дуже
швидко опрацювати цю інформацію і представити її у вигляді таблиць, схем,
діаграм, визначити залежність між різними об'єктами і явищами, будовою.
Ефективне
використання комп'ютера в навчально-виховному процесі залежить від програмного
забезпечення. Комп’ютерні програми з фізики поділяються за дидактичними цілями:
1.
Навчальні
програмиподають новий матеріал у вигляді окремих, логічнопоєднаних блоків і
закінчуються набором запитань або тестів. Ці програмисприяють засвоєнню нової
інформації та спрямовують процес навчання залежно від рівня знань та
індивідуальних здібностей учнів.
2.
Тренувальні
або програми-тренажери розраховані на повторення ізакріплення вивченого
матеріалу.
3.
Імітаційно-моделюючі
програми дозволяють вивчати будь - який розділ на основі моделі. Маніпулюючи
доступними для зміни параметрами фізичних величин, учень за реакцією моделюючої
системи визначає діапазон їх допустимих змін і усвідомлює суть процесів, які
здійснюються під його керівництвом.
4.
Діагностичні,
контролюючі програми складають переважно наоснові тестів. Вони призначені для
діагностування, перевірки й оцінюваннязнань, умінь і навичок учнів.
5.
Бази
даних – це джерела інформації з різних галузей знань, у яких за допомогою
питань відшукують необхідні відповіді, наприклад, для пояснення фізичних понять
і термінів.
6.
Інструментальні
програми дають можливість учням самостійно розв'язувати задачі за короткий час
із меншими зусиллями. Вони звільняють від рутинної обчислювальної та
статистичної роботи, надаючи учню свободу у виборі методів розв'язання
конкретних задач і простір для творчості.
7.
Інтегровані
навчальні програми поєднують в собі ознаки двох або трьох перерахованих вище
класів.
Так,
«Бібліотека електронних наочностей» з фізики у 7 – 9, 10 – 11 класах дає
можливість проглянути відеоролики, ознайомитись з фізичними поняттями,
потрапити у справжню науково-дослідну лабораторію, побачити ілюстрації
приладів, анімаційну ілюстрацію віртуального досліду (учні мають можливість
зняти показники приладів та зробити певні розрахунки, тобто стають дослідниками
процесу, що вивчається). Дуже важливим при викладанні фізики завжди є показ
практичного застосування законів.
Аналіз
науково-методичної літератури та періодичних видань показав, що мультимедійні
презентації здатні реалізувати багато проблем процесу навчання, а саме :
-
використовувати
передові інформаційні технології;
-
змінювати
форми навчання та види діяльності в межах одного уроку;
-
полегшувати
підготовку вчителя до уроку та залучати до цього процесу учнів;
-
розширювати
можливості ілюстративного супроводу уроку, подавати історичні відомості про
видатних вчених, тощо;
-
реалізувати
ігрові методи на уроках;
-
здійснювати
роботу в малих групах або індивідуальну роботу;
-
дають
можливість роздруківки плану уроку та внесення в нього заміток та коментарів;
-
проводити
інтегровані уроки, забезпечуючи посилення міжпредметних зв'язків
-
організовувати
інтерактивні форми контролю знань, вмінь та навичок;
-
організовувати
самостійні, дослідницькі, творчі роботи, проекти, реферати на якісно новому
рівні з можливістю виходу в глобальний інформаційний простір.
Отже,
на сучасному етапі розвитку шкільної освіти проблема застосування комп’ютерних
технологій на уроках фізики набуває дуже великого значення.
БІБЛІОГРАФІЯ
1. Бородіна
І. Використання мультимедійних засобів на уроках фізики та астрономії // Фізика
(Шкільний світ). – 2004. -№33. – С.1-8.
2. Буряк Ю. «Розвиток творчих здібностей учнів на
уроках фізики». / Фізика – 2004. - №36 (228). – С. 22-24.
3. Галатюк
Ю. «Організація творчої діяльності учнів з фізики». / Фізика – 2004. - №34
(226). – С. 7-11.
4. Данилюк
Р. «Використання комп’ютерних моделей у шкільному курсі фізики» / Фізика –
2004. - №30 (222). – С. 1-2.
5. Гончаренко
С.У. «Формування наукового світогляду учнів під час вивчення фізики» – К.: Рад.шк., 1990. – С. 209.
6. Горбань
М.М. «На уроці та після…» Чернігів «Десна» 1992р. С. 7-30.
7. Жук
Ю.О. «Використання нових інформаційних технологій у навчально-дослідницькій
діяльності» / Фізика та астрономія в школі. – 1997р. – №1,3. – С. 4-7.
Немає коментарів:
Дописати коментар