вівторок, 5 травня 2015 р.

Любомирський НВК



Хто володіє інформацією, той володіє світом.
У.Черчілль

   Інноваційні технології швидко увійшли в усі галузі нашого життя. В зв'язку з цим виникає нагальна потреба використання комп'ютерної техніки під час вивчення багатьох дисциплін шкільного курсу. Адже щоденно змінюється екологічна ситуація в світі, законодавство, природа, погода. Інформація, подана в підручнику, перетворюється в застарілу ще під час видання підручника. Вивчення окремих дисциплін чи окремих тем з використанням інноваційних технологій, комп'ютерної техніки та найсвіжішої інформації, взятої з мережі Internet, - один із способів оптимізації та урізноманітнення навчально-виховального процесу 
   За останні кілька років персональні комп'ютери перестали бути екзотикою і ввійшли в наше повсякденне життя. У нашій країні, як і в усьому світі, йде витиснення "ручної" розумової праці комп'ютерною. 
   До школи приходять нові покоління дітей, які живуть в інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі. Неможливо уявити собі сучасну успішну людину, яка б не володіла комп’ютером. Школа має готувати майбутнє покоління відповідно до вимог часу. Інформаційні технології стають потужним засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі. Застосування комп’ютерних технологій не лише допомагає уникнути в процесі навчання буденності, допомагає унаочнити нові поняття, підтримує інтерес до навчання, але й завжди носить творчий характер як для вчителя, так і для учнів.
   Використання комп’ютерів у навчальній і позаурочній діяльності школи є дуже природним з погляду дитини і виступає одним з ефективних способів підвищення мотивації й індивідуалізації навчання, розвитку творчих здібностей та критичного мислення школярів.
  Останнім часом поширюються дискусії щодо проблеми використання комп’ютера в школі, зокрема на уроках, які, фактично, не стосуються інформатики чи інформаційних технологій. Захисники такої методики впевнені – застосування комп’ютерного програмного забезпечення історичного, філологічного, географічного тощо спрямування доповнить та розширить, а не заперечить інші форми навчання.
   Однак у процесі активного впровадження комп’ютерів у навчальний процесс школи важливо чітко розуміти сильні та слабкі сторони цього процесу. 
   Так, у наукових працях(О. Гребенюк, В. Кухаренко, Е. Петрова, О. Рибалко, Н. Сиротинко, Н. Тарейкіна) відзначається, що основні переваги комп’ютера як засобу навчання зумовлені його здатністю забезпечити: 
інтенсифікацію освітнього процесу за допомогою розширення можливостей подачі нової інформації в різних формах: тексту, звуку, графіки, анімації й відеозображення; 
посилення пізнавальної мотивації учнів, підвищення їхньої самостійності й активності в освітній діяльності, розвиток альтернативного мислення особистості; 
здійснення гнучкого, оперативного контролю за результатами навчально-пізнавальної діяльності учнів, реалізацію дієвої персональної підтримки кожному школяру, особливо в разі появи в нього утруднень у навчанні; 
спонукання учнів до рефлексії власних навчальних дій; 
відсутність різких емоційних реакцій при неправильних відповідях чи неуважному виконанні школярами запропонованих завдань, що нерідко спостерігаються в таких ситуаціях у вчителів; 
висока об’єктивність в оцінюванні знань учнів.
  Слід також підкреслити, що комп’ютерні навчальні програми значно підвищують рівень наочності в подачі матеріалу. Так, вони дають школярам змогу вивчати процесі й явища в мікро- й макросвіті, всередині складних технічних чи біологічних систем, спостерігати у зручному для них темпі різноманітні фізичні, хімічні, біологічні й соціальні процеси, які в реальному житті відбуваються або занадто швидко, або занадто повільно, що ускладнює їх дослідження в природних умовах.
  У процесі навчання учнів з використанням комп’ютера також часто спостерігаються специфічні недоліки, які умовно можна поділити на такі три групи: 
1) недоліки, які зумовлені недостатньою досвідченістю розробників використаної навчальної комп’ютерної програми, яку було створено без врахування основних дидактичних принципів; 
2) недоліки, що виникли внаслідок недостатніх можливостей використаної моделі комп’ютеру чи неповною їх реалізації; 
3) недоліки, які зумовлені самою природою комп’ютера як технічного дидактичного засобу.
   Зокрема, зловживання роботою з комп’ютером витісняє живе спілкування учнів між собою, змінюючи його на комунікацію з технічним устроєм, привчає молодих людей діяти не в реальному світі, а у віртуальному середовищі, що негативно впливає на процес їхньої соціалізації. Також при відсутності відповідної мотивації й недостатньому контролі з боку педагога школярі починають активно використовувати на занятті не освітні, а розважальні можливості комп’ютера, прослуховуючи улюблені пісні, переглядаючи фільми або взагалі граючи в комп’ютерні ігри, психологічна залежність від яких спостерігається в багатьох школярів. 
   Крім того, необхідно відзначити, що перетворення комп’ютера у провідний засіб навчання сприяє тому, що технічна складова в освітньому процесі починає домінувати над особистісною, бо вчитель як жива людина не може конкурувати з технічним устроєм, можливості «пам’яті» якого набагато ширше, ніж можливості людини. Це зумовлює зменшення особистісного впливу на школярів з боку вчителя, недостатнє розкриття його внутрішнього потенціалу як вихователя. 
  Слід також зауважити, що, за даними проведених наукових досліджень, надмірне проводження часу за комп’ютером стимулює розвиток у школярів багатьох захворювань: гіпертонії, хвороб опорно- рухового апарату, сильну короткозорість, ішемічну хворобу серця, захворювання нирок і сечостатевої системи, а також депресію та інші нервові розлади.
   Німецький вчений Г.Ф. Рольф виділяє наступні негативні фактори комп’ютерного навчання:
1. Небезпека придушення міжособистісного спілкування;
2. Посилення соціальної нерівності;
3. Зниження ролі усної й письмової мови;
4. Ослаблення здатності до самостійного творчого мислення;
5. Відсутність прямого дослідження дійсності;
6. Небезпека зниження соціалізації людини.
   Таким чином, використання комп’ютерного програмного забезпечення є корисним тільки тоді, коли воно вносить щось нове у вирішення проблеми викладання навчальних предметів у школі. Комп’ютер повинен стати не тільки об’єктом вивчення а й помічником, ще одним засобом для вирішення головного завдання – здобуття глибоких та якісних знань.
    Використання ІКТ на уроках історії
  Як було зазначено, комп’ютер з розряду предметів розкоші перейшов у розряд звичних побутових приладів, таких, як телевізор, ДВД – програвач тощо. Комп’ютерні класи є в більшості шкіл. Це дає можливість широко використовувати можливості комп’ютера в навчальному процесі. 
   Поєднуючи в собі можливості багатьох традиційних інформаційних технологій, комп`ютерні технології дозволяють істотно оптимізувати процес навчання історії. Він може стати більш цікавим, емоційно насиченим, динамічним і наочним; комп`ютерна технологія також здатна індивідуалізувати і диференціювати навчальний процес; реалізувати його творчий характер, організувати гнучке управління навчальною діяльністю, інтенсифікувати і активізувати навчання.
   Крім цього, комп`ютерні технології дають можливість на якісно новому рівні вивчати різні курси історії. Вони надають інформацію в зручній для учнів формі – у вигляді графіків, таблиць, діаграм, екранних картинок, історичних карт, мультимедійних презентацій, а також для статичної оцінки історичних фактів і проведення порівняння різних об`єктів за якимось параметром. 
   Виконуючи функцію інформативного супроводу історії, комп`ютер здатний істотно полегшити процес оволодіння учнями як репродуктивними уміннями, так і загальнологічними (систематизацією, класифікацією, аналізом і синтезом), а також рефлексивними (умінням опрацьовувати статистичні дані, здійснювати збір, упорядкування і аналіз інформації).
   Постараюся коротко висвітлити, як я використовую ІКТ на уроках історії.
   Програмне забезпечення, з яким ми працюємо. 
   Microsoft Word– набір тексту;
   Microsoft Excel – створення різноманітних графіків та діаграм;
   Microsoft Publisher – створення публікацій, візиток, газет, написання статей;
   Microsof PowerPoint – створення мультимедійних презентацій;
   Test – W2 – комп’ютерне тестування;
   Інші, менш вживані програми, які використовуються при необхідності, але не систематично. 
   Мабуть, найбільшим улюбленцем серед вчителів є Microsof PowerPoint. В своїй практиці я теж часто використовую її можливості. Презентація допомагає краще пояснити матеріал, дає можливість дітям більш якісно його зрозуміти та запам’ятати. Починаючи з 5 класу навчаю дітей самостійно створювати презентації на задану тему, не переобтяжуючи учнів (1 – 2 невеликий простих презентації на семестр). Дітям подобається самому бути творцями, більшість з них із задоволенням виконують завдання. Звичайно, в 5 – 6 класах, згідно вікових особливостей дитини, учні більше уваги звертають на технічну сторону, трохи зловживають різноманітними ефектами, але з часом це проходить. 
   Зараз активно використовую можливості комп’ютерного тестування за допомогою оболонки Test – W2. Вона дає можливість швидко та якісно перевірити знання дат, термінів, фактичного матеріалу. Програма досить легка в освоєнні, навчитися користуватися нею можна за 1 урок, а то й швидше. Оскільки більшість дітей мають дома ПК, а для функціонування програми не потрібна мережа Інтернет, то все частіше практикую створення учнями невеликих тестів самостійно в якості домашнього завдання, що теж дуже подобається дітям і дозволяє глибше засвоїти матеріал. Оскільки програма Test – W2 працює і з графічними об’єктами, вона дуже цінна при вивченні таких тем, як культура, особливо архітектура та мистецтво, а також для кращого закріплення ілюстративно – понятійного матеріалу. 
   Програма дозволяє вибирати декілька правильних варіантів відповіді. Тому рекомендую її тим, хто ще не познайомився з її можливостями. 
   Для кращого розуміння нового матеріалу використовую фрагменти відеофільмів з даної теми. Недаремно ж кажуть, що краще один раз побачити, ніж сто разів почути. Використовую фрагменти фільмів з серіалів «Історія українських земель», «Великі полководці», «Великі вчені», «Великі битви» тощо.
   В нинішньому навчальному році ми разом з членами гуртка юних краєзнавців «Пошук» взяли участь в проекті «Стежками рідного краю», створивши невеликий відеофільм про історію села. Результат був досить обнадійливим. Особливо сподобалося дітям монтувати фільм. Так ми ознайомилися з деякими програмами для відеомонтажа, зокрема з Pinnacle Studio та VirtualDub. Робота цікава, але незвична й займає досить тривалий час. В наступному навчальному році плануємо продовжити почату роботу й зняти хоча б один відеофільм, використовуючи краєзнавчі матеріали, здобуті під час роботи гуртка. 
   Таким чином, використання інформаційних технологій допомагає вчителю підвищувати мотивацію навчання дітей до предмета і призводить до цілого ряду позитивних наслідків: 
1. Підвищення рівня використання наочності на уроці; 
2. Підвищення продуктивності уроку; 
3. Встановлення міжпредметних зв'язків із основами інформатики і обчислювальної техніки фізики, літератури, географії та ін .
4. Можливість організації проектної діяльності учнів по створенню навчальних програм під керівництвом викладачів інформатики та історії. 
5. Необхідність звертати величезну увагу на логіку подачі навчального матеріалу позитивним чином позначається на рівні знань учнів. 
6. Поліпшуються взаємовідносини вчителя з учнями, далекими від історії, але захопленими ПК. Підлітки починають бачити в викладачі "споріднену душу". 
7. А найголовніше - в учнів змінюється ставлення до ПК як до дорогої, захоплюючої іграшки. Вони починають сприймати його як універсальний інструмент для роботи в будь-якій області людської діяльності.

Література:

1. Нудьга М.О. Основні переваги й недоліки використання комп’ютера в навчанні школярів / М. О. Нудьга // Педагогіка та психологія. - 2011. - Вип. 40(2). - С. 103-107. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/znpkhnpu_ped_2011_40(2)__19.pdf
2. Кекало А.Г. Переваги та недоліки використання комп’ютерного програмного забезпечення на уроках української літератури в школі /А.Г.Кекало/ - режим доступу: http://informatika.udpu.org.ua/?page_id=2091
3. Руденко А. Використання ІКТ у школі: переваги та проблеми /А. Руденко/ - режим доступу: http://osvita.ua/school/method/technol/7144/
1. 4. Моргун В., Моргун Л. Використання комп’ютерних технологій в освіті. Вид. «Шкільний світ» Профтехосвіта, № 12, 2010
5. Електронний ресурс: http://www.mpl.com.ua/request.php?136


Підготував вчитель історії та правознавства 
Любомирського НВК Махмудов І.А.

Немає коментарів:

Дописати коментар