Відомий науковий діяч Норберт
Вінер сказав: «Ми змінили своє оточення
так радикально, що тепер повинні змінювати себе, щоб жити в цьому новому
оточенні».
Саме так, сучасний рівень розвитку науки,
зміст навчального предмету у процесі впровадження державних стандартів, вимагає
від педагога нового підходу до
викладання в такий стрімкий і незупинний
час глобального заповнення інформаційного простору. В будь – якому разі,
якщо цього не зробити – відстанеш на цілу епоху від можливостей та
знань найслабкішого сучасного учня.
В останні роки в Україні все частіше в галузі освіти з’являються провідні
навчальні засоби – електронні носії інформації: посібники, підручники. На
сьогоднішній день багато учнів нашої школи мають комп’ютери і використовують їх
як засіб навчальної діяльності. Серед них не тільки учні старших класів, а й
школярі початкової та середньої ланки освітнього процесу.
В час,коли школи не забезпечені в повному
обсязі навчальними підручниками, а текст твору необхідно знати, на допомогу на уроках світової
літератури, наприклад, стає на
заміну і вдало використовується учнями електронний підручник. Звичайно, що придбати його на
сьогоднішній день може не кожен школяр.
Щоб бути в ногу з часом на уроках української
мови та літератури, при вивченні історії своєї країни чи історії світу,
іноземної мови, світової літератури, звичайно ми звертаємось до Інтернет –
сторінок. У цьому є великий позитив і перевага у зміцненні знань учнів
наглядно.
У той же час поза увагою залишився такий
важливий компонент інформатизації освіти, як навчальне програмне забезпечення.
Його,звичайно, недостатньо. Кожен вчитель у підготовці до уроку знаходиться у
власних пошуках інформації, її обробці та систематизації. Це забирає чимало
часу і енергії педагога.
Розглядаючи можливості використання комп’ютера
в навчальному процесі, насамперед не потрібно ідеалізувати й абсолютизувати
його місце й роль у реалізації навчальних цілей і завдань.
У цьому контексті
аксіоматичними є твердження:
- комп’ютер не замінює вчителя і в найближчому майбутньому не зможе цього зробити: він лише в певних межах моделює діяльність педагога й не претендує на його роль і функції;
- електронний носій інформації не повинен дублювати друкований підручник або посібник, навпаки, він покликаний забезпечити вчителя, учня тим, чого не може дати друкований засіб навчання.
Міра повинна
бути в усьому.
Не слід
забувати, що «школа – один із найстійкіших, консервативних суспільних
інститутів, «генетична матриця» культури, відповідно до якої відтворюються
наступні покоління».
І
перебільшення тут недопустимі.
Основне призначення іноземної
мови — сприяти в оволодінні учнями
уміннями і навичками спілкуватися в усній і писемній формах відповідно до
мотивів, цілей і соціальних норм мовленнєвої поведінки у типових сферах і
ситуаціях.
Головна мета навчання іноземної мови у
загальноосвітніх навчальних закладах
полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, базою для якої є
комунікативні уміння, сформовані на основі мовних знань і навичок. Розвиток
комунікативної компетенції залежить від соціокультурних і соціолінгвістичних
знань, умінь і навичок, які забезпечують входження особистості в інший соціум і
сприяють її соціалізації в новому для неї суспільстві.
Оновлення змісту навчання іноземних мов у
загальноосвітніх навчальних закладах пов’язується насамперед із змінами в
стратегічних напрямках розвитку сучасної шкільної освіти.
Саме тому поруч із традиційними,
класичними необхідно застосовувати продиктовані сьогоденнямформи і методи
навчання.
З 1 по 11 класи використовую на уроці у якості фонетичної розминки, при вивченні
нового лексичного матеріалу, ознайомленні зі звичаями та традиціями народу,
мова якого вивчається, та у багатьох інших випадках пісенний матеріал.Оскільки через пісні можна не
лише вивчати слова, культуру країни, а й прививати інтерес до різних видів
музики, розвиватизахоплення учнів мистецтвом.
Для роботи з піснями розробляю
велику кількість різноманітних завдань (для цього текстовий та музичний
матеріали обробляються та застосовуються за допомогою комп’ютерних програм).
Наприклад, у початкових класах вивчається пісенька«MeinHut»:
MeinHut
1.Прослухайте пісню повністю.
Mein Hut, der hat drei Ecken,
drei Ecken hat mein Hut,
und hätt‘ er nicht drei Ecken, dann wär‘s auch nicht mein Hut.
und hätt‘ er nicht drei Ecken, dann wär‘s auch nicht mein Hut.
2. Пісня звучить без слова „Hut“.
Учні мають його озвучувати.
Mein ... , der hat drei Ecken,
drei Ecken hat mein ... ,
und hätt‘ er nicht drei Ecken, dann wär‘s auch nicht mein ... .
und hätt‘ er nicht drei Ecken, dann wär‘s auch nicht mein ... .
3.
Словосполучення „mein Hut“ відсутнє.
......... , der hat drei Ecken, drei Ecken
hat ......... ,
und hätt‘ er nicht drei Ecken, dann wär‘s auch nicht ......... .
und hätt‘ er nicht drei Ecken, dann wär‘s auch nicht ......... .
4.Відсутні „mein Hut“ , „drei“.
......... , der hat ... Ecken, ... Ecken hat ......... ,
und hätt‘ er nicht ... Ecken, dann wär‘s auch nicht .........
......... , der hat ... Ecken, ... Ecken hat ......... ,
und hätt‘ er nicht ... Ecken, dann wär‘s auch nicht .........
5. Пісенька звучить без словосполучень „mein Hut“ , „drei Ecken“.
......... , der hat .........
, ......... hat
......... ,
und hätt‘ er nicht ......... , dann wär‘s auch nicht ......... .
und hätt‘ er nicht ......... , dann wär‘s auch nicht ......... .
6.Пісня прослуховується й виконується повністю.
Mein Hut, der hat drei Ecken, drei Ecken hat mein Hut,
und hätt‘ er nicht drei Ecken, dann wär‘s auch nicht mein Hut.
Mein Hut, der hat drei Ecken, drei Ecken hat mein Hut,
und hätt‘ er nicht drei Ecken, dann wär‘s auch nicht mein Hut.
У старшій школізавдання для роботи з піснями мають дещо
інший характер. Наприклад, робота з
піснею «Danke»:
1. Прослуховується
пісня.
Danke
alles, was ich war und bin
ob als Frau oder kleines Kind
alles, was ich will und mach’
hab‘ ich von euch
habt ihr vollbracht
wenn ich mal am Boden war
hab‘ ich gewusst
ihr seid für mich da
ihr glaubt an mich
geht mit mir
ob ich gewinn‘ oder auch verlier‘
ihr seid bei mir
ich danke euch
dass ihr mich liebt
ihr steht zu mir
was auch geschieht
ihr seid mein Halt
ihr seid mein Glück
seid mein Versteck
das mich beschützt
ich danke euch
denn ihr seid mein Leben
ich danke Gott
dass es euch gibt
alles, was ich jetzt erleb‘
ob ich tief falle oder hoch flieg‘
ihr gebt mir eure Kraft
ohne euch hätt‘ ich‘s nie geschafft
jetzt steh‘ ich hier im Rampenlicht
doch das ändert mich nicht
wer oder was ich bin
ich bleibe immer euer Kind
nur euer Kind
ich danke euch dafür
dass ihr mich liebt
es euch gibt
ihr steht zu mir
was immer auch geschieht
ihr seid mein Halt wenn ich fall‘
ihr seid mein Glück
das mich stützt
seid mein Versteck
das mich überall beschützt
ihr seid mein Leben
ihr seid die Welt für mich
ihr seid mein Leben
ich liebe euch unendlich
ich danke euch für jeden Tag
den ihr bei mir wart
ich danke euch für jedes Wort
wenn ich traurig war
ich danke euch für Geborgenheit
in der Einsamkeit
ich liebe euch
einfach nur dafür
dass ihr seid wie ihr seid
ich danke auch dafür
dass ihr mich liebt
es euch gibt
ihr steht zu mir
was immer auch geschieht
ihr seid mein Halt wenn ich fall‘
ihr seid mein Glück
das mich stützt
seid mein Versteck
das mich überall beschützt
ihr seid mein Leben
ihr seid die Welt für mich
ihr seid mein Leben
ich liebe euch unendlich
2. Перекласти слова та
словосполучення на українську мову:
Am Boden –
Ihr glaubt an mich –
Ob ich gewinn –
Ihr steht zu mir –
Halt –
Versteck –
Beschützt –
ob ich tief falle –
eure Kraft –
im Rampenlicht –
unendlich –
für jedes Wort –
traurig –
für Geborgenheit –
Einsamkeit –
3. Прочитати й перекласти слова та словосполучення на українську
мову. Повторити уголос за вчителем.
Mein
Leben, bei mir wart, unendlich, mein Glück, wenn ich fall’, was ich will, und
bin, Gott, danke, vollbracht, ihr seid, bleibe immer, seid, hoch flieg‘, dafür,
glaubt, liebt, im Rampenlicht, überall, ich danke.
4. Прослуховуючи текст пісні
вдруге заповнити пропуски (роздатковий матеріал) поданим матеріалом у вправі 3:
5. Прослухати й виконати за
співачкою пісню. Висловитися, до кого звертається виконавиця, кому вона дякує у
пісні?
6. Запропонувати перекласти пісню
на українську мову.
Крім аудіо роботи використовую також пісенний матеріал
(переважно для початкової ланки) у вигляді мультиплікаційних кліпів та у режимі
караоке. Це сприяє не лише правильному слуховому засвоєнню, а й
запам’ятовуванню грамотного написання слів.
У початкових класах і для
повторення у середній ланці, практикую роботу з невеликими відеоматеріалами,
які підвищують якість запам’ятовування та правильної вимови нового лексичного
матеріалу. Наприклад, вивчаючи кольори, дітям пропонується зображення трьох
сердечок різного забарвлення, які випливають на екран по черзі, із озвученням.
Учні повторюють їхні назви. Потім кожне із зображень зникає і постає питання:
Що відсутнє? Діти відповідають і дістають підтвердження своєї відповіді.
Подібні вправляння можна брати для багатьох тем, оскільки кожен урок – це нові
знання, які краще засвоювати всіма органами чуттів.
Для вправляння з аудіювання застосовую
фрагменти з німецькомовних фільмів,
передач та спеціально адаптовані відеоролики, розіграні інтерв’ю та
інформаційні повідомлення. До цього матеріалу добираю завдання залежно від віку
дітей та теми, яка вивчається.
Починаючи вивчення багатьох тем, подаю
інформацію про них у вигляді презентацій, створених за допомогою програми PowerPoint. А на заключних уроках – учні демонструють власні
презентації засвоєного матеріалу. У початкових та частково середніх класах цю
роботу вони виконують з учителем. Старші, вправніші учні працюють самостійно.
Крім того, розробляю різноманітний цікавий
матеріал для усіх ланок з певними ступенями складності у програмі PowerPoint. Це кросворди, вікторини, загадки, ребуси,завдання, які супроводжуються
ілюстративними, аудіо матеріалами, що мають характер підтвердження, висновку,
підказки.
Доступ до мережі Інтернет
відкриває шлях до глобальної всесвітньої
інформаційної бази, кардинально змінює процес спілкування, що не може не
вплинути на особистісні риси сучасної людини та на освітні процеси. За таких
умов якісно новим стає механізм забезпечення можливостями використання
телекомунікаційних технологій в системі навчання та доступу до комп’ютерної
освіти загальноосвітніх навчальних закладів: створення єдиного освітнього
інформаційного простору, як міжшкільної інформаційної мережі на основі
Інтернет-, Екстранет- та Інтранет-порталів, розробка нових програм і механізмів
освоєння знань, необхідних для роботи з комп’ютером, спрямованих на розкриття
потенціалу особистості кожного учня.
Інформаційно – освітній простір включає безліч
інформаційних об’єктів
і
зв’язків між ними, засоби і технології збору, накопичення, передачі,
обробки,
продукування та поширення інформації
Створення
інформаційного освітнього середовища в даний час є головним завданням, рішення
якого визначає успіх впровадження
інформаційних технологій в освіту на всіх її рівнях.
Основними вимогами до систем, що
входять до складу простору, є наявність чіткої методики їх використання,
фільтрація інформації та обов'язкового взаємозв'язку з телекомунікаційними
ресурсами інших засобів.
У межах ЄІОП стає
можливим:
~ забезпечення
рівного доступу до навчання незалежно від місця проживання і
часу;
~ інтеграція наявних інформаційних ресурсів і на цій основі
відпрацювання єдиної політики найбільш раціонального використання інформаційних
засобів, розв’язання проблеми підготовки педагогічних і управлінських кадрів
системи освіти до впровадження нових інформаційних технологій у професійну
діяльність;
~ оптимальне, раціональне використання всіх видів ресурсів,
включаючи матеріальні та інформаційні;
~ розв’язання актуальної для системи освіти проблеми – проблеми
інформаційного забезпечення;
~ узагальнення і розповсюдження кращого педагогічного досвіду
та нових освітніх технологій;
~ удосконалення механізмів управління
системою неперервної освіти.
Важливим
інструментом створення єдиного інформаційного освітнього простору є
впровадження інформаційних технологій у навчальний процес. Найважливішими проблемами
ефективного використання їх є:
- завантаженість
комп’ютерних класів;
- готовність
педагогічних кадрів в галузі інформаційних технологій;
- використання
можливостей корпоративної мережі у навчальному процесі та управлінській
діяльності;
Зрозуміло, що без
вирішення цих проблем неможливо якісно сформувати ЄІОП.
Головною перешкодою для такої системи
навчання є недостатнє забезпечення навчальних закладів комп’ютерами, необхідним
програмним забезпеченням, підключенням до мережі Інтернет, а також брак
педагогічних працівників , які
на достатньому рівні володіють комп’ютерними та інформаційними
технологіями, методикою їхнього використання.
Звідси випливає необхідність масової
підготовки викладачів, які б володіли навичками роботи в комп’ютерному
інформаційному середовищі, незалежно від предмету викладання.
Однак, потрібно пам'ятати, що можливі і
такі негативні наслідки, що пов'язані з активним вторгненням у природний
внутрішній світ людини штучних, ілюзорних вражень від екранних віртуальних
сюжетів та взаємодії з ними. Небезпека може полягати і в навмисному
маніпулюванні свідомістю молодої людини, нехтуванні допустимими нормами
безпечних режимів роботи з комп'ютером. У зв'язку з цим зростає актуальність
досліджень психолого-педагогічного впливу та медичних наслідків застосування
інформаційно-комунікаційних засобів для фізичного та психічного розвитку учнів. Тому впровадження засобів
інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес має здійснюватись
виважено, та бути ретельно
підготовленим і продуманим.
Підготували учителі Тернівського
навчально – виховного комплексу «загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів –
дошкільний навчальний заклад»:
Кульчицька О.І. – учитель
світової літератури;
Терлецька Т.В. – учитель української мови та
літератури;
Янченко Ю.М – учитель фізики та
математики;
Герніченко Т.М. – учитель іноземної мови.
Немає коментарів:
Дописати коментар