Впровадження
ІКТ у навчальний процес дає змогу урізноманітнити процес навчання. Ми можемо
тривалий час дискутувати з приводу доцільності та ефективності ІКТ на уроках,
але не використовувати їх не маємо права, бо вони стрімко ввійшли в усі сфери
нашого життя.
Аби урок був
цікавішим та ефективнішим, учителі використовують різноманітні комп’ютерні
програми. За їх допомогою можна вивчати новий матеріал, перевірити знання учнів
з певних тем. Усі ці програми допомагають урізноманітнювати форми й методи
роботи, позбавлятися шаблонів, створюють умови для розвитку творчих здібностей
школяра, розширюють функції вчителя, дають змогу враховувати специфіку певного
матеріалу та індивідуальні особливості кожної дитини.
Назвемо
чинники, що можуть сприяти активнішому й ефективнішому використанню нових
інформаційних технологій у початковій школі:
-
Дидактичні можливості використання комп’ютера;
-
Наявність
на ринку численних програмних продуктів для школи;
-
Введення
в навчальні плани шкіл пропедевтичного курсу інформатики;
-
Наявність
у сім’ях комп’ютерів, які сприяють тому, що в дітей формується готовність до
використання комп’ютерів у навчанні;
Використання
засобів ІКТ можливе на різних етапах процесу навчання молодших школярів:
а) підготовка вчителя до навчально
- виховної роботи, опрацювання результатів контрольних заходів, підвищення
фахового рівня;
б) актуалізація опорних знань. На
даному етапі використовуємо:
- відеофрагменти;
- моделі об’єктів вивчення;
- для унаочнення та уточнення
сформульованих припущень;
в) пояснення нового матеріалу;
г) закріплення результатів
навчання,формування умінь та навичок.
д) моніторинг навчального процесу.
В нашій базі є
уроки в електронному вигляді: математика, образотворчого мистецтва, Я і
Україна, рекомендовані МОН, які ми використовуємо.
На уроках
навчання грамоти Гордієнко О.О. використовує програму «Вчимося читати». Кожна
буква подається в цікавій формі. Матеріал озвучено та насичено різноманітними
завданнями. Навчальний диск «Абетка», наповнений віршами на кожну букву та
іграми, скоромовками. На уроках малювання використовує програму «Образотворче
мистецтво» (1кл.)
Велику роль ІКТ
відіграє в підготовці до уроків, особливо цікаві відкриті уроки з використанням
ІКТ: трудове навчання (3кл) «Виготовлення аплікацій з насіння», урок-змагання з
математики (Чоботар Т.Ю.)
Урок української мови у 2 класі (Грон І.А.)
«Узагальнення знань про речення», при вивченні казки «Лисичка-кума» діти
переглянули відео, як живе лисичка в природі, дізналися багато цікавої
інформації про лисицю і вовка. На уроці математики у 4 класі (Щербова Н.М.)
здійснили мандрівку по морських глибинах, під час якої учні ознайомилися з
жителями морських глибин, більше цікавого дізналися з перегляду відеофільмів
про цих мешканців, виконали математичні
завдання. На уроках читання – це словникова робота, гра «Склади прислів’я», вікторина
«З якої казки?», а також тестові завдання.
У цьому
навчальному році перший урок всі провели з використанням мультимедійних
презентацій.
Використовуємо
ІКТ у виховній роботі. Є диск «Уроки гарної поведінки» - це весела і захоплююча
програма, у якій мудра тітонька Сова дає поради дітям і розповідає правила
гарної поведінки.
У підготовці до
свята врожаю «Золота осінь», Нового року, свята рідної мови, свята мам
використовуємо ІКТ.
Під час
проведення виховних годин: «Цікавий світ професій», де діти переглянули відео
про гончарство, дізналися про звичаї, пов’язані з цією професією (Щербова Н.М.). Виховна
година «Як до нас прийшов папір» (Грон І.А.), «Хай живуть хороші мами всіх
дівчаток і хлоп’ят» (Гордієнко О.О.), свято Букваря, «По сторінках Червоної
книги» (Чоботар Т.Ю.)
Використовуємо
ІКТ в проектній діяльності, коли готуємо презентацію проектів, обираємо
проблему, складність і актуальність якої відповідає навчальним запитам і
життєвим потребам учнів.
Творчо
застосовуємо комплекс «Сходинки до інформатики». Уроки з його використанням
надають можливість дітям працювати з програмами в підтримку навчальних
предметів. Розвивально-навчальні ігри «Космодром», «Незнайко на містку», «Дорога
до школи» та ін. сприяють підвищенню розумової діяльності учнів.
У цьому
навчальному році ми залучили школярів початкової ланки до он-лайнового проекту
«Міксіке» і учня із задоволенням змагалися в уміннях усного рахунку із
однолітками з України.
Отже, діапазон
використання комп’ютера та його переваги в навчально-виховному процесі дуже
великі:
1.Комп’ютер
може бути як об’єктом вивчення, так і засобом навчання.
2.Скорочується
час вироблення необхідних навичок учнів.
3.Учень стає
суб’єктом навчання.
4.Комп’ютер
значно розширив можливості подачі навчальної інформації.
5.Комп’ютер
допомагає підсилити мотивацію учня.
6.Комп’ютер дає
змогу усунути одну з найважливіших причин негативного ставлення до навчання –
неуспішність.
7.Комп’ютер
допомагає якісно змінити контроль за діяльністю учнів.
8.Застосування
ІКТ робить урок привабливим і сучасним.
Але не слід
залишати поза увагою й недоліки такого навчання:
1.Діалог із
програмою позбавлений емоційності і, як правило, одноманітний.
2.Програмісти
не можуть врахувати особливості конкретної групи учнів, тут важлива роль
учителя.
3.Не
забезпечено розвиток мовної, графічної й письмової культури учнів.
4.Трапляються
технологічні помилки в роботі з програмою.
5.Матеріал
подано в умовній формі, надто стислий та одноманітний.
6.Контроль
знань обмежений кількома формами – тестами або опитуванням.
7.Учителю
потрібно мати спеціальні знання, уміння й навички роботи з комп’ютерною
технікою.
8.Серед
наявного програмового забезпечення багато неякісного: методичні помилки, не
враховує специфіку роботи зі школярами. Програмісти часто не враховують змісту
шкільних навчальних програм.
Але, не зважаючи
на недоліки та проблеми, учителі початкових класів впроваджують ІКТ в
навчальний процес.
Однак слід
зазначити, що будь-які технічні засоби навчання відіграють у
навчально-виховному процесі важливу, але все ж таки допоміжну роль: вони
розширюють дидактичні можливості педагога, але ні в якому разі не замінюють
його. Учитель завжди залишатиметься центральною ланкою системи навчання.
Підготувала
Грон І.А., вчитель початкових класів Добровеличківської спеціалізованої
загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів, голова ШМО вчителів
початкових класів
В умовах школи-інтернату, в якому виховується 70 відсотків дітей, що
живуть вдалині від сім’ї, актуальною становиться проблема соціального розвитку
учня.
Соціальний розвиток особистості відбувається за двома взаємопов’язаними
напрямами: „соціалізації” (оволодіння соціальним досвідом, його привласненням)
та індивідуалізації (набуття самостійності, відносної автономності)” [1]. Діалектика
соціального та індивідуального – джерело людського розвитку.
Соціалізація розуміється як входження в соціальне середовище шляхом
пристосування до нього. Це прийняття особистістю переконань, цінностей і норм,
характерних для груп, членства в яких особистість домагається. Саме соціалізація
є умовою і основою соціального розвитку особистості.
Соціальне становлення учнів відбувається за допомогою багатогранних
зв’язків особистості з навколишнім середовищем, цілеспрямованої організації
процесу взаємодії школярів.
Поняття „соціалізація” найбільш часто використовується при дослідженні
проблеми входження особистості в суспільство, а в умовах інформаційного
суспільства інформаційно-комунікаційна компетентність є однією з ключових.
Під ІКТ-компетентністю розуміють впевнене володіння учнями всіма
складовими навичками ІКТ-грамотності для вирішення виникаючих питань в
навчальній та іншій діяльності, при цьому акцент робиться на сформованість
узагальнених пізнавальних, етичних і технічних навичок.
Інформаційна компетентність є сукупністю трьох компонент:
·
інформаційна компонента (здатність до ефективної
роботи з інформацією у всіх формах її подання);
·
комп’ютерна, або комп’ютерно-технологічна
компонента (що визначає вміння та навички щодо роботи з сучасними комп’ютерними
засобами та програмним забезпеченням);
·
компонента застосовності (яка визначає здатність
застосовувати сучасні засоби інформаційних та комп’ютерних технологій для
роботи з інформацією та розв’язання різноманітних задач).
Для формування сучасної молодої людини інформаційного суспільства вчителю
інформатики доводиться працювати у двох напрямках. Це робота з учнями та робота
з педагогами.
Робота з педагогами заключається у
проведенні роботи з організації інформаційно-освітнього середовища школи,
участь у створенні освітніх ресурсів, консультуванні вчителів, адміністрації
школи тощо. Результатами моєї роботи є 100-відсоткова сертифікація вчителів за
курсами Майкрософт з цифрових технологій та «Основи ІКТ», застосування
комп’ютерної техніки вчителями усіх предметів, створення шкільної комп’ютерної
мережі з доступом до Інтернет.
Робота з учнями спрямована на активізацію навчально-пізнавальної
діяльності учнів; залучення учнів до різноманітних як за змістом, так і за
формою видів діяльності; врахування індивідуальних, психологічних
особливостей школярів та створення умов активної взаємодії.
Вирішувати проблему соціального розвитку особистості під час навчання
інформатики можливо через використання різних форм організації навчальної
діяльності та вибір змісту матеріалу, що пропонується для виконання.
Робота в парах, малих групах допомагає організувати
співпрацю учнів на уроці, взаємодопомогу, позитивне ставлення до предмета в
цілому. Активне спілкування учнів в процесі навчання означає зняття заборони на
спілкування і стимулювання його, що сприяє перетворенню вчення з індивідуальної
діяльності в сумісну працю. Колективна пізнавальна діяльність більш емоційна та
привчає до прояву ініціативи.
В той же час
індивідуальні завдання, що забезпечуються різноманітним роздавальним матеріалом,
дозволяє кожному учню відчути власні здібності та зробити свій внесок у
колективну роботу.
Екскурсії в місцеві
організації допомагають учням усвідомити значення володіння комп’ютерною
грамотністю для сучасного працівника, що є мотивацією сумлінного ставлення до
навчання. А проведення дня відкритих дверей кабінету інформатики
та інформаційних технологій для
учнів початкової школи дозволяє зацікавити учнів у вивченні предмета в основній
та старшій школі.
Переживанню успіху в діяльності
сприяє громадський огляд знань, на якому учні представляють результати
своєї роботи перед однокласниками, класним керівником, вчителями,
адміністрацією школи. Кращі роботи, які набрали найбільшу кількість балів,
стають дидактичним матеріалом із збереженням авторства. Це піднімає самооцінку
учнів, їх особистісну значимість, що дуже важливо для дітей у підлітковому
віці.
Участь дітей 9-10 класів у роботі гуртка «Основи робототехніки»
сприяє як формуванню уявлень про практичне
застосування програмування, так і розвитку умінь працювати в групах, демонструвати
свої надбання.
Залучення учнів до заповнення шкільного сайту та
створення шкільної газети «Монітор» дає можливість навчитися правилам
висловлення власних вражень, спілкуванню через засоби масової інформації.
Дитяче прагнення просування вперед
забезпечується створенням електронних папок з роботами учнів за курс їхнього
навчання.
Намагаюся використовувати всі можливості навчального матеріалу для того,
щоб зацікавити учнів, ставити проблеми, активізувати самостійне мислення.
Відчути свою соціальну значущість допомагають дітям завдання, зміст яких
пов’язаний з місцевим матеріалом, з їх
перебуванням у закладі або з власними переживаннями.
Так, при вивченні теми «База даних» в 11 класі в якості яскравого
прикладу можна запропонувати учням визначити свої шанси вступу до вищого
навчального закладу. Разом з дітьми визначаємо можливість пошуку конкретної
інформації через Інтернет в базах даних, що є основною темою уроку.
Учням 10 класу під час вивчення теми «Табличний процесор» пропоную
розрахувати потребу у різних продуктах харчування для школи в залежності від
кількості дітей та визначених норм.
Подібні завдання дають учням певні соціальні знання, знайомлять з правила
поведінки у соціальному середовищі.
Уміння школярів створювати комп’ютерні презентації дозволяють їм
оформляти річні колективні проектні роботи, такі як: соціальний проект учнів 7
класу «Правда про наркоманію», дослідницький проект учнів 8 класу «Таємниця
імені твого», творчо-пошуковий проект учнів 9 класу «До 16 і старші» та ін. Підготовка
робіт та звітів передбачає активну
взаємодію учнів у групі, у навчальному закладі, спілкування з жителями селища
(опитування), з вчителями. У процесі демонстрації своїх напрацювань учні
набувають досвід публічних виступів, який, безумовно, стане в нагоді їм у
подальшому.
На своїх уроках я
використовує такі методи та прийоми мотивації, як звернення до життєвого
досвіду дітей; створення проблемної ситуації (Що спільного між Пабло Пікассо
та програмою Adobe Photoshop?);
створення практично-зорієнтованих проектів («Безпечна робота в Інтернеті», «Мій
вибір: стаціонарний комп’ютер чи ноутбук?»); створення демонстраційних
матеріалів до проведення уроків в початковій школі, з інших предметів, до
конкурсів та традиційного звітного концерту «Від серця до серця».
Формування навиків
саморозвитку та самоконтролю відбувається під час участі дітей у предметних
конкурсах, олімпіадах. Так, у школі збільшується кількість учасників
Міжнародного конкурсу з інформатики та комп’ютерної грамотності «Бобер»: від 2
у 2009 році до 60 у 2014. А відеоролик
«Хто вони – бобри?» зайняв ІІ місце в обласному конкурсі відеороликів,
присвячених Міжнародному конкурсу з інформатики та комп’ютерної вправності
«Бобер».
Учні закладу двічі
брали участь в обласному конкурсі «Від
чайника до профі» (ІІ місце серед учнів 10 класів в 2011 р.), в обласному
конкурсі «Користувач ПК – 2011». Є постійними переможцями олімпіади з
інформаційних технологій:
Олімпіада з ІКТ
|
2009 р.
|
2010 р.
|
2011 р.
|
2012 р.
|
2013 р.
|
ІІ етап
|
1
|
2
|
1
|
3
|
2 з 3
|
ІІІ етап
|
|
|
1 (ІІ)
|
1 (ІІ)
|
1 (ІІ)
|
ІV етап
|
|
|
|
участь
|
участь
|
Досягнення учнів
дозволяють їм самоствердитися у колективі, відчути свою значимість для престижу
школи, повірити у свої сили та шукати дальші шляхи самореалізації. Так, Балєлов
М., учень 11 класу, зайняв ІІІ місце серед учнів, учасників Міжнародного бліц-конкурсу
з веб-дизайну та комп’ютерної графіки в номінації GIF-анімації (2012 р.), Білий К., учень
9 класу – ІІ місце у дистанційному турнірі з інформаційних технологій (2014 р.)
Отже, соціальний розвиток
учня обумовлений оточуючим соціумом і здійснюється шляхом засвоєння суспільного
досвіду через спеціально організовану діяльність (навчально-пізнавальну,
соціально значущу) і безпосереднє емоційне спілкування як з дорослими, так і з
дітьми. І саме такі можливості дає процес формування
інформаційно-комунікаційної компетентності, що відбувається на уроках
інформатики та в позаурочний час в умовах вільного вибору учнями способів
діяльності і задоволення власних інтересів, створення атмосфери доброзичливості
та взаємодопомоги.
Використані джерела
http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/peddysk/2009_6/lopuhivska.pdf
Підготовлено вчителем інформатики Добровеличківської
спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ
ступенів Калашником Ю.О
[1] (Социальная
педагогика и социальная работа: основные понятия и сущность / под ред. В. Н.
Гурова. – Ставрополь : Изд-во СГУ, 1998. – 84 с.)
Немає коментарів:
Дописати коментар