/Вчитель
математики Марківського НВК Чайка Марія
Михайлівна/
У вік прогресу й комп’ютеризації,
Коли ми маємо масу інформації,
Лиш
праця вчителя залишилась важкою –
Вона в усі часи була такою
Процес інформатизації, що охопив сьогодні всі сторони життя сучасного суспільства, має кілька пріоритетних напрямків, до яких, безумовно, слід віднести інформатизацію освіти. Вона є першоосновою глобальної раціоналізації інтелектуальної діяльності людини за рахунок використання інформаційно-комунікаційних
Кінцеві цілі інформатизації освіти - забезпечення якісно нової моделі підготовки майбутніх членів інформаційного суспільства, для яких активну оволодіння знаннями, гнучке зміну своїх функцій у праці, здатність до людської комунікації, творче мислення і планетарна свідомістьстануть життєвою необхідністю. Таке глибинне вплив на цілі навчання спирається на потенційні можливості комп'ютера як засобу пізнавально-дослідницької діяльності, кошти, що забезпечує особистісно-орієнтований підхід до навчання, що сприяє розвитку індивідуальних здібностей учнів як у гуманітарних, так і в точних науках.
Сучасне суспільство переживає значні зміни, пов'язані з переосмисленням ряду наукових, політичних і соціальних положень. Це відбувається у всіх сферах людського життя, зачіпає всі суспільні інститути, в тому числі систему освіти. У нашій країні цілі групи населення змінюють ціннісні орієнтири, у зв'язку з обвальним зростанням інформації. Бурхливий розвиток засобів телекомунікації та інформаційних технологій, формування світового інформаційного простору ставить нові вимоги до сучасного суспільства і його найважливішого інституту - системи освіти.
Одним з пріоритетних напрямків інформатизації суспільства є процес інформатизації освіти, який передбачає широке використання інформаційних технологій навчання.
Адже застосування інформаційних технологій у навчанні базується на даних фізіології людини: у пам'яті людини залишається 1 / 4 частина почутого матеріалу, 1 / 3 частину побаченого, 1 / 2 частину побаченого і почутого, 3 / 4 частини матеріалу, якщо учень активно бере участь у процесі.
Сьогодні залишається відкритим питання: «Як же найбільш ефективно використовувати потенційні можливості сучасних інформаційних такомунікаційних технологій при навчанні школярів, в тому числі, при навчанні математики?».
«Як навчити всіх математики, хто приходить до школи?»
«Як виконати вимоги державного стандарту, коли кількість годин на вивчення предмету зменшилося, коли зміст математичної освіти відірваний від життя, коли вона недостатньо впливає на емоції та почуття учнів?
Одним із положень у системі поглядів В.О. Сухомлинського на сутність навчально - виховного процесу є принцип індивідуалізації та диференціації навчання
«Мистецтво й майстерність навчання й виховання полягає в тому,-- пише він у праці «Сто порад учителеві»,- щоб розкривши сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці. А це означає, що в навчанні має бути індивідуалізація - і в змісті розумової праці (в характері завдань), і в часі. Досвідчений педагог дає одному учневі дві, три, а той чотири задачі на урок, іншому ж тільки одну. Один одержує складнішу задачу, інший – простішу».
Інформаційні технології не тільки полегшують доступ до інформації і відкривають можливості варіативності навчальної діяльності, її індивідуалізації та диференціації, але і дозволяють по-новому організувати взаємодію всіх суб'єктів навчання, побудувати освітню систему, в якій учень був би активним і рівноправним учасником освітньої діяльності.
Працюючи над науково- методичною проблемою «Диференційований підхід до навчання з використанням завдань різного ступеня складності», вважаю, що навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, - це і рівнева диференціація, тому що в умовах цієї технології учень має право на вибір змісту своєї освіти, рівня засвоєння. При цьому діяльність вчителя повинна забезпечити можливість кожному школяреві опанувати знаннями на обов'язковому або більш високому рівні (за вибором учня).
Безпосереднє розв’язування будь-якої математичної задачі складається з послідовності кроків (дій), кожен з яких є застосування деякого загального положення математики до умов завдання. Тому відшукання цієї послідовності кроків є найголовніше, що потрібно зробити для того, щоб розв′язати задачу. Якщо учень твердо пам'ятатимете всі загальні положення і правила шкільного курсу математики і умітиме швидко розгортати їх в програми розв′язування відповідних завдань, то розв′язування будь-яких стандартних задач не представлятиме для нього ніяких особливих труднощів.
Саме тому, я приділяю значну увагу алгоритмам дій, спонукаю дітей до їх розроблення, запам’ятовування.
Ця проблема в якійсь мірі може бути вирішена шляхом використання комп'ютерних технологій, які мають у своїй основі суворий алгоритм дій учня.
Не секрет, що сформовану практику викладання математики характеризують традиційне вивчення математичних формул, абстрактність математичних понять, які зазвичай запам'ятовуються досить складно та механічно.
Використання алгоритмів, схем-карт, таблиць, тобто орієнтувальних схем, впорядковує процес навчання, підвищує процес запамятовування.
Застосування ІКТ на уроках математики дає можливість вчителю скоротити час на вивчення матеріалу за рахунок наочності і швидкості виконання роботи, перевірити знання учнів в інтерактивному режимі, що підвищує ефективність навчання, допомагає реалізувати весь потенціал особистості - пізнавальний, морально-етичний, творчий, комунікативний і естетичний , сприяє розвитку інтелекту, інформаційної культури учнів.
Що дає такий підхід до викладання математики?
Досвід показує, що учні:
краще запам′ятовують матеріал;
навчаються виділити головне і тримати його в пам′яті;
можуть відтворювати навчальний матеріал в потрібний момент;
вміють працювати самостійно над розв′язуванням завдань
Вся ця робота дозволяє:
1. Здійснювати диференційований підхід до учнів.
2. Формувати навички самоорганізації.
3. Пропонувати нестандартні завдання навіть тим учням, рівень розвитку здібностей яких ще не досить високий.
З допомогою комп᾽ютера я виготовила таблиці навчального характеру. Як при опрацюванні нового матеріалу так і при закріплені, а також при повторенні це дозволяє:
· Залучати до роботи всіх учнів.
· Здійснити своєчасний зворотній зв'язок.
· Своєчасно повторити потрібний матеріал особливо на етапі актуалізації опорних знань
Такий підхід до роботи надає можливість залучити до роботи всіх школярів, підвищити їх інтерес і пізнавальну активність.
І ще один важливий момент. Педагоги знають, що одна із фундаментальних властивостей мозку - здатність впізнавати і створювати образи. Ось чому так важливо, здійснювати будь-яке навчання дітей з опорою на образи. Мислити через асоціації, які відіграють важливу роль в творчих процесах,- це особливість дитячого мислення і її потрібно враховувати при навчанні, оскільки асоціації, образи допомагають учням не лише відтворювати навчальний матеріал, а й тримати його довго в пам′яті.
Ще в свій час Ушинський писав: «Дитина, якщо можна так висловитися, мислить формами, кольорами, звуками, відчуттями взагалі, і той марно і шкідливо силував би дитячу природу, хто захотів би примусити її мислити інакше. Отже, надаючи навчанню форм, кольорів, звуків словом, роблячи його доступним якомога більшому числу відчуттів дитини, ми робимо разом з тим наше навчання доступним дитині і самі входимо в світ дитячого мислення» Він бачив у наочності засіб збудити думку дитини і обгрунтовував потребу наочного навчання, виходячи з особливостей дитячої психології. Діти, як бджілки «злітаються» на кольори. Колір привертає увагу, створює певні асоціації, допомагає запам′ятати.
Оскільки наочно-образні компоненти мислення відіграють виключно важливу роль в житті людини, то використання їх у вивченні матеріалу з використанням ІКТ підвищують ефективність навчання:
- Графіка та мультиплікація допомагають учням розуміти складні логічні математичні побудови;
- Можливості, що надаються учням, маніпулювати (досліджувати) різними об'єктами на екрані дисплея, змінювати швидкість їх руху, розмір, колір і т. д. дозволяють дітям засвоювати навчальний матеріал з найбільш повним використанням органом почуттів і комунікативних зв'язків головного мозку.
Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах процесу навчання: при поясненні нового матеріалу, закріплення, повторення, контролі, при цьому для учня він виконує різні функції: учителя, робочого інструменту, об'єкта навчання, що співпрацює колективу.
Комп'ютер дозволяє посилити мотивацію навчання шляхом активного діалогу учня з комп'ютером, різноманітністю і барвистістю інформації(текст + звук + відео + колір), шляхом орієнтації навчання на успіх (дозволяє довести рішення будь-якої задачі, спираючись на необхідну допомогу), використовуючи ігровий фон спілкування людини з машиною і, що важливо, витримкою, спокоєм і «дружністю» машини по відношенню до учня.
Із принципів дидактики я виділила: принцип системності та послідовності принцип наочності, принцип індивідуалізації та диференціації.
З допомогою комп᾽ютера розробила і надрукувала навчальні матеріали на 4-х рівнях. Я поставила собі за мету забезпечити можливість кожному учневі працювати у своїй зоні розвитку, базуючись на власних актуальних можливостях. Мої навчальні матеріали містять декілька рівнозначних завдань. Це дає змогу формувати вміння і навички розв′язування завдань тими учнями, в яких виникають певні труднощі в оволодінні знаннями. Адже і їх треба навчити працювати із інформацією, готувати до самостійного закріплення набутих знань. Також виготовила геометричні фігури, кольорові картки, Всі ці засоби використовуються при опрацюванні нового матеріалу, при закріпленні, а також при повторенні.
Використання ІКТ - це залучення всіх учнів до пошуку розв′язування завдань. Зацікавлює дитину і робить процес навчання більш особисто значущим. А саме головне допомагає :
- глибше розуміти суть математичних понять,
- максимально задіяти учнів
- підвищити інтерес до вивчення математики.
- максимально зекономити час на уроці
Активна робота з комп'ютером формує в учнів більш високий рівень самоосвітній навичок і вмінь - аналізу та структурування одержуваної інформації. При цьому слід звернути увагу, що нові засоби навчання дозволяють органічно поєднувати інформаційно - комунікативні, особистісно - орієнтовані технології з методами творчої та пошукової діяльності.
Процес організації навчання школярів з використанням ІКТ дозволяє:
1) належним чином оволодіти технікою обчислень ;
2) оволодіти необхідною оперативною інформацією для розуміння постановки математичної задачі, її характеру, особливостей;
3) проектувати і здійснювати алгоритмічну та евристичну діяльність на математичному матеріалі;
4) нарощувати навчальну самостійність;
5) опанувати системою математичних знань, що достатньо для оволодіння іншими шкільними предметами;
6) аналізувати, класифікувати, узагальнювати, робити умовиводи за аналогією.
7. Підвищує пізнавальну активність учнів за рахунок різноманітної відео- та аудіо-інформації;
8. Здійснює контроль завдяки тестуванню і системи запитань для самоконтролю
А ще і що дуже важливо, реалізує такі принципи навчання:
Принцип наочності. Дозволяє використовувати на будь-якому уроці ілюстративний матеріал, аудіоматеріал, ресурси рідкісних ілюстрацій.Наочність матеріалу підвищує його засвоєння учнями, тому що задіяні всі канали сприйняття учнів - зоровий, механічний, слуховий і емоційний.
Принцип природосообразности. Використання матеріалів Інтернет викликає інтерес учнів старших класів. Використання мультимедійних презентацій доцільно на будь-якому етапі вивчення теми і на будь-якому етапі уроку. Подача навчального матеріалу у вигляді мультимедійноїпрезентації скорочує час навчання, вивільняє ресурси здоров'я дітей.
Принцип міцності. Використання уроків-презентацій технічно дозволяє неодноразово повертатися до вивченого або матеріалу, що вивчається. Використання навчальних програм дозволяє на одному уроці викликати матеріал попередніх уроків.
Принцип науковості: перетворення цього принципу при мультимедіа навчанні отримує більш фундаментальну основу.
Принцип доступності: дана технологія інтегрується з технологією диференційованого навчання і дозволяє одночасно на уроці виводити на монітор або екран різнорівневі завдання, контрольно-тестові завдання, завдання підвищеної складності.
Принцип системності: використання уроків-презентацій дозволяє розробити систему уроків з однієї теми, а також виводячи на екран елементи попередніх уроків, пояснювати нове.
Принцип послідовності: як і на традиційних уроках, навчальний матеріал запам'ятовується в більшому обсязі і міцніше.
Отже, моя думка така, що інформаційне освітнє середовище як педагогічна система має будуватися на основі традиційної, будучи її логічним продовженням і розвитком
Проте комп'ютер ніколи не зможе повністю замінити вчителя.
по-перше, тільки вчитель може зацікавити учнів, викликати допитливість, розвивати творчість, цінувати їх досягнення
по-друге, він може спрямувати їх увагу на ті або інші важливі аспекти предмету, який вивчається;
по-третє, тільки педагог зможе виділити опорні знання, працювати над їх засвоєнням.
Існує думка, що інформаційне освітнє середовище як педагогічна система має будуватися на основі традиційної, будучи її логічним продовженням і розвитком.
Існуючі недоліки та проблеми застосування ІКТ:
· Недостатня комп'ютерна грамотність вчителя;
· Відсутність учителів інформатики у малих школах;
· Недостатня кількість компютерів
· Складно інтегрувати комп'ютер у поурочну структуру занять;
· Відсутність комп'ютера в домашньому користуванні багатьох учнів і вчителів
· час самостійних занять у комп'ютерних класах відведено далеко не у всіх школах;
· У вчителів недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовуються комп'ютери.
Автор: Пащенко Олена Анатоліївна
Застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. У вітчизняних навчальних закладах в останні роки комп'ютерна техніка й інші засоби ІКТ стали все частіше використовуватися при вивченні більшості навчальних предметів.
При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це урок, а значить складає план уроку виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює викладача, а тільки доповнює його.
Використання ІКТ дає можливість вирішувати такі актуальні питання:
- використовувати у навчанні здобутки новітніх інформаційних технологій;
- удосконалювати навички самостійної роботи учнів в інформаційних базах даних, мережі Інтернет;
- інтенсифікувати історичну освіту, поліпшити засвоєння учнями знань зі шкільного курсу історії, зробити процес навчання цікавішим і змістовнішим.
Використання ІКТ в комплекті з традиційним підручником сприяє наступному:
- забезпечує особистісно орієнтований та диференційований підхід у навчанні;
- забезпечує реалізацію інтерактивного підходу (постійне спілкування з ПК, постановка запитань, які цікавлять учня та отримання відповідей на них);
- підвищує пізнавальну активність учнів за рахунок різноманітної відео- та аудіо-інформації;
- здійснює контроль завдяки тестуванню і системи запитань для самоконтролю.
Враховуючи всі позитивні та негативні наслідки використання інформаційно-комунікаційних засобів можна зробити висновок, що вони є ефективними за умови поєднання з традиційними методами та сприяють якісному формуванню вмінь та навичок учнів.
Але, поряд з плюсами, виникають різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх проведення.
Існуючі недоліки та проблеми застосування ІКТ:
- відсутність комп'ютера в домашньому користуванні багатьох учнів і вчителів, час самостійних занять у комп'ютерних класах відведено далеко не у всіх школах;
- в учителів недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовуються комп'ютери;
- недостатня комп'ютерна грамотність вчителя;
- у робочому графіку вчителівне відведено час для дослідження можливостей Інтернет;
- існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, учитель перейде від розвивального навчання до наочно-ілюстративних методів
Отже, на сучасному етапі інформатизації суспільства все більшого поширення в різноманітних сферах життя набувають комп’ютерні технології, вони виступають як один із інструментів пізнання. Тому однією із задач сучасної освіти є підготовка викладача, який вільно орієнтується у світовому інформаційному просторі, використовуючи сучасні комп’ютерні технології. Цей напрямок вважається перспективним, адже в цілому освіта характеризується як велика система, якісне функціонування якої неможливе без використання сучасних телекомунікаційних і комп’ютерних засобів зберігання, опрацювання, передавання, подання інформації.
Збільшення комп’ютерної техніки та подальше її вдосконалення поширює можливості викладачів використовувати комп’ютерні технології не тільки при вивченні інформатики, але й поєднанні викладання інших дисциплін із використанням ІКТ. Новітні розробки в цій галузі змінюють спосіб їх застосування при вивченні різних дисциплін у процесі навчання.
Нині відбувається активне впровадження в навчальний процес ІКТ, зокрема, мультимедіа та інтерактивних технологій. Застосування ІКТ у навчальному процесі дозволяє реалізувати ідеї індивідуалізації та диференціації навчання, що є основними завданнями сучасної системи освіти України.
Список використаних джерел
1. Іванова О. Підвищення інформаційно-комп’ютерної компетентності педагогів//Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2010. - №2. – С. 22 – 30.
2. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) та їх роль в освітньому процесі [Електронний ресурс] / С. Дишлєва.
3. Коваль Т.І. Підготовка викладачів вищої школи: інформаційні технології у педагогічній діяльності : навч.-метод. посіб. / Т.І. Коваль. - К.: Вид.
Немає коментарів:
Дописати коментар