вівторок, 5 травня 2015 р.

Олександрівська ЗШ І-ІІІ ступенів

XXI століття - століття високих комп'ютерних технологій та електронної культури, коли інформація стає стратегічним ресурсом розвитку суспільства, а знання - предметом відносним і ненадійним, бо швидко застарівають і потребують в інформаційному суспільстві постійного оновлення. Очевидно, що сучасна освіта - це безперервний процес, а роль учителя в цьому процесі - стати координатором інформаційного потоку. Безумовно, при цьому всебічна комп'ютеризація відкриває нові, ще не досліджені варіанти навчання.
В той же час питання щодо використання в процесі навчання початкової школи комп'ютерів досі викликає неоднозначну реакцію з боку вчителів. Усі згодні з тим, що деяка адаптація школи до століття інформаційних технологій необхідна. Єдиної думки про те, в чому вона повинна полягати, не існує.
Початкова школа в інтересах питань комп'ютеризації має досить значні відмінності від середньої школи. З кожним роком рівень комп'ютерної навченості молодших школярів зростає. Підростаюче покоління існує сьогодні не тільки в часі і в реальному просторі, а й у просторі медіа. Це об'єктивне явище необхідно враховувати в процесі модернізації освіти.
Якщо взяти за реальність існування нових засобів комунікації, виникає суттєва необхідність встановити доцільність і своєчасність використання нових інформаційних технологій у початковому навчанні. Для початкової школи це, очевидно, повинен бути час, коли сформовані методи пізнання навколишнього світу, адекватні віковому етапу розвитку дитини: спостереження, сенсорна та читацька діяльність. Такий підхід забезпечить розвиток емоційного шару процесу пізнання та доцільне застосування ІКТ у процесі навчання.
Розвиток здібностей учнів в початковій школі залежить від того, наскільки наочним і зручним для його сприйняття є навчальний матеріал. Урок повинен бути яскравим, ефективним, емоційним, а головне - продуктивним.
Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
Впровадження в процес навчання молодших школярів ІКТ забезпечує доступ до різних інформаційних ресурсів і сприяє збагаченню змісту навчання, надає йому логічний і пошуковий характер, активізує пізнавальний процес, розвиває творчі здібності учнів.
У молодшого школяра краще розвинена мимовільна увага, яка стає особливо концентрованою, коли йому цікаво , навчальний матеріал вирізняється наочністю, яскравістю, викликає позитивні емоції. Тому цілком очевидна висока ефективність використання в навчанні медіа уроків. Наочність матеріалу покращує його засвоєння, бо задіяні всі канали сприйняття учнів - зоровий, механічний, слуховий та емоційний. За умови системного використання ІКТ у навчальному процесі, в поєднанні з традиційними методами, можна значно підвищити ефективність навчання.
Комп'ютерні технології впливають не тільки на розвиток та освіту дитини, а й висувають певні вимоги до підготовки вчителя до проведення навчального процесу.

При застосуванні ІКТ потрібно враховувати:
         методична мета уроку і визначений нею тип уроку;
         гігієнічні вимоги до роботи учнів з комп'ютером;
         рівень підготовки класу;
         готовність учнів до нового виду навчальної діяльності.
Від того, наскільки учні добре знають прийоми роботи з комп'ютером, залежить темп і успіх уроку. Для слабо підготовлених дітей необхідно більше уваги приділяти технології роботи з технічними засобами. Найбільш підготовлені учні здатні швидко орієнтуватися в програмі і операційному середовищі. У цьому випадку завдання вчителя значно полегшується. Проте слід особливо звернути увагу учнів на дисципліну роботи з комп'ютером на уроці.
Орієнтовна схема уроку із застосуванням ІКТ
1.  Постановка мети уроку - 2 хвилини.
2.  Робота з комп'ютером - 10-12 хвилин.
3.  Робота з підручником - 10-12 хвилин.
4.  Закріплення - 10-20 хвилин.
5.  Підбиття підсумків уроку, домашнє завдання - 4-5 хвилин.
Таким чином, ІКТ дають змогу вчителю розширити можливості звичайного уроку, використовувати звук і анімацію, швидкі посилання на раніше вивчений матеріал.
Яворська О.А. – вч. початкових класів
Олександрівської ЗШ
Впровадження ІКТ в освітню систему України та формування єдиного інформаційно-освітнього простору — одні з пріоритетних напрямків   сучасної державної політики.
Використання інформаційних технологій в навчальному процесі для підготовки  до проведення занять і створення дидактичного матеріалу сприятиме:
·        підвищенню ефективності трудового навчання в середній загальноосвітній  школі (поліпшення засвоєння навчального м матеріалу);
·        зменшення  часу на розв’язання  стандартних задач;
·        сформованість  практичної спрямованості знань учнів;
·        поліпшенню поведінкового ,емоційного, позитивного ставлення до трудового навчання й інших  предметів, що вивчаються в школі, підвищенню  інформаційної культури учнів, розвитку їхньої  пізнавальної , творчої активності.
Основною метою ІКТ навчання є підготовка учня до життєдіяльності, яка відповідає умовам інформаційного суспільства. Педагогічне завдання  ІКТ навчання  є підвищення якості, інтенсивності і ефективності уроку; розвиток творчості учня; формування інформаційної культури учня. Технології повинні бути наповнені предметним змістом. Вони мають стати для школяра засобом, який полегшує процес набуття  нових знань і вмінь.
Ефективним засобом на уроках трудового навчання є розробка презентацій учнями  з послідуючою демонстрацією перед класом. Презентація повинна вміщувати інформації більше ніж передбачено програмовим матеріалом, але ця інформація  повинна бути логічно пов’язана з матеріалом який вивчається на уроці. Після перегляду презентації бажано провести її обговорення   у формі  невеликого диспуту. В такому разі кількість засвоєного матеріалу  збільшиться, так як пасивна форма роботи змінюється на  активну , а це в свою чергу , активізує увагу учнів, крім того зміна виду діяльності, являється своєрідним психологічним перепочинком, який  сприяє подальшій ефективній роботі на уроці Ще одним чинником підвищення ефективності уроку  є використання музичних творів . Музика може бути як окремим елементом дослідження , так відігравати супровідну роль. Саме за допомогою комп’ютерних технологій  можна одночасно , не  витрачаючи часу, демонструвати відео та транслювати музику.
На уроках образотворчого мистецтв ІКТ навчання доцільно використовувати  на різних етапах уроку: перевірка домашнього  завдання,  вивчення нового матеріалу,  засвоєння набутих знань , узагальнення , систематизація знань. Методи які застосовують – моделювання , навчальне відео, гра(віртуальна подорож у музеї та галереї,інтерактивні комп’ютерні ігри, тести); метод   художніх проектів.
Результативність використання ІКТ навчання на уроках образотворчого мистецтва:
·        позитивна мотивація, набуття  комп'ютерної грамотності, розробка сучасних дидактичних  матеріалів та їх ефективне використання;
·        організація контролю знань за допомогою комп'ютера;
·        ефективність використання наочності, підвищення продуктивності уроку;
·        організація проектної діяльності учнів, розвиток пізнавального інтересу школярів.
Використання ІКТ навчання на уроках музики робить навчання яскравим, запам'ятовуючим, цікавим для учня  будь-якого віку, формує емоційно позитивне відношення до уроку. Один із способів успішного навчання  на уроках музики, безумовно, є використання аудіо і відео матеріалів. На уроках   музики доцільно використовувати  CD,DVD, дисків з записами  кращих композиторів класичної музики, оперних і балетних спектаклів, мюзиклів і рок-опер. Інформація розміщена на комп'ютерних дисках, дозволяє проводити віртуальні екскурсії  по країнам і епохам з кращими виконавцями світу ,з різними стилями і напрямками в музичному мистецтві. Все це допомагає ефективному рішенню навчальних задач, досягненню нового рівня навчання.
Недоліки використання ІКТ навчання :
·        Кожному учню необхідний доступ до комп'ютера , потрібне спеціальне обладнання для роботи програм;
·        невисока якість зв’язку;
·        для декого з учнів важко сприймати інформацію з екрана;
·        Internet надає велику  кількість інформації , яка може збивати учнів;
·        Практично відсутні мультимедійні програми українською мовою.

Минченко Г.В. – вч.трудового навчання
та образотворчого мистецтва
Олександрівської ЗШ

XXI століття — це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, у якому якість людського потенціалу, рівень досвідченості й культури всього населення на­бувають вирішального значення для економіч­ного та соціального поступу країни.
Результати прогнозних досліджень під­тверджують той факт, що в нашому столітті освіті доведеться перетворитися на безперерв­ний процес, який триватиме впродовж усього життя людини, адже лише в такий спосіб вона зможе адаптуватися до технологічних іннова­цій як результату постійного вдосконалення у професійній діяльності.
Комп'ютер застосовують скрізь, він має широкі можливості для навчального процесу та багатий вибір інструментів для створення навчальних програм. Використання інформа­ційно-комунікаційних технологій цілком змі­нює стосунки педагога та учня. Вони стають партнерськими, спрямовані на досягнення спільної мети — організацію такого навчаль­ного процесу, у якому роль педагога буде зве­дена до корегувальної та керуючої. Постійно апробуючи матеріал, викладач дістає можли­вість коригувати свій навчальний курс, вклю­чаючи в нього новітні інформаційні та педа­гогічні розробки, не припускаючи застою або морального старіння.
Поява в галузі освіти останніх поколінь персональних ЕОМ відкриває нові можли­вості для застосування в навчальному про­цесі об'ємних зображень та мультимедійних засобів, а також інформаційного моделю­вання багатьох, досить складних, процесів. Інакше кажучи, з'явилася принципова мож­ливість надання знань у різних формах: тек­стовій, графічній, звуковій, динамічній, що, в свою чергу, відкриває нові можливості не лише для сприйняття цих знань людиною, але й для розвитку в неї здібностей оперу­вати ними.
Застосування інформаційно-комунікаційних технологій на уроках географії — це необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей уже добре володіють комп'ютером. Це — навіть не твердження, а практично аксіома, якої вимагає час.
Використання на уроках географії методу телекомунікаційних проектів, має такі переваги: по-перше, за допомогою спе­ціальних програм можна швидко та красиво оформити роботу, витративши мінімум часу; по-друге, якість виконаних робіт має зовсім інший рівень; по-третє, робота із сучасними засобами телекомунікацій викликає живий інтерес учнів, що сприяє підвищеній мотива­ції роботи; по-четверте, робота з комп'ютером дуже багатогранна. Вона дозволяє макси­мально виявити творчі здібності та індивіду­альність учня.
Телекомунікаційні проекти передбача­ють, з одного боку, відмову від авторитарних методів, а з іншого — це лише компонент системи навчання, а не сама система. Теле­комунікаційні проекти мають унікальну цін­ність. Вони розсувають стіни класу, роблять лабораторією всю земну кулю, де всі ми — громадяни і нам цікаво й корисно дізнати­ся одне про одного якомога більше, цікаво працювати, думати й розмірковувати разом.
Робота над проектом ставить учнів у такі умови, коли не навчатися нового практично неможливо.
Наведемо приклади використання телекому­нікаційних проектів на уроках географії.
·        З метою розвитку вміння застосовувати знання в конкретній життєвій практиці учні отримують завдання створити про­ект «Природні чудеса України». Учні проводять дослідження, які включають елементи наукової діяльності. Результа­том проекту є створення комп'ютерної презентації.
·        Під час екскурсій учні отримують дуже ба­гато інформації, яку вони перетворюють на яскраву, змістовну презентацію, що може бути використана на уроках історії, біології, літератури.
·        Учні 10-х класів із задоволенням створюють презентації країн, де використовують різно­манітну інформацію, намагаючись найточ­ніше передати національний колорит. Учням, виходячи зі здібностей і нахилів, можна запропонувати творчі проекти на різно­манітні теми.
Інформаційно-комунікаційні технології дозволяють ефективніше використовувати час у роботі з доповідями, рефератами, науко­вими роботами. Неможливо уявити самостій­ну дослідницько-пошукову діяльність учня без Інтернету, але я завжди звертаю увагу на вміння учня оцінювати об'єктивність ін­формації, осмислювати її. Самостійна робота з Інтернетом допомагає учню долати лінощі думки, виробляє здатність критично мислити, а не користуватись чужими думками, готови­ми результатами.
На уроках у 6-х, 7-х, 8-х класах доцільно проводжу відеоекскурсії. Учні отримують велике задоволення під час пере­гляду відеосюжетів, краще запам'ятовують матеріал, отримують творчі завдання. На­приклад: пропоную скласти питання до пе­реглянутого матеріалу, зробити малюнки, написати твір, скласти словник термінів, загадки тощо.
Аудіовізуальні та інтерактивні засоби на­вчання, спрямовані на адекватне сприйняття географічних об'єктів, процесів і явищ, спри­яють формуванню в пам'яті учнів відповідних географічних уявлень і розвитку мислення на всіх рівнях: наочно-дієвому, чуттєво-образно­му та інтелектуально-логічному.
Широке використання інформаційно-ко­мунікаційних технологій на уроках географії під час вивчення будь-якої теми дає можли­вість перетворити традиційний урок на креативний, цікавий, захопливий, який ураховує рівень обізнаності учнями сучасного інформа­ційного простору.
Бондаренко Н.О. –керівник навчального закладу,
 вч. географії Олександрівської ЗШ

Немає коментарів:

Дописати коментар