XXI століття - століття високих комп'ютерних
технологій та електронної культури, коли інформація стає стратегічним ресурсом
розвитку суспільства, а знання - предметом відносним і ненадійним, бо швидко
застарівають і потребують в інформаційному суспільстві постійного оновлення.
Очевидно, що сучасна освіта - це безперервний процес, а роль учителя в цьому
процесі - стати координатором інформаційного потоку. Безумовно, при цьому
всебічна комп'ютеризація відкриває нові, ще не досліджені варіанти навчання.
В той же час питання щодо використання в процесі
навчання початкової школи комп'ютерів досі викликає неоднозначну реакцію з боку
вчителів. Усі згодні з тим, що деяка адаптація школи до століття інформаційних
технологій необхідна. Єдиної думки про те, в чому вона повинна полягати, не
існує.
Початкова школа в інтересах питань комп'ютеризації має
досить значні відмінності від середньої школи. З кожним роком рівень
комп'ютерної навченості молодших школярів зростає. Підростаюче покоління існує
сьогодні не тільки в часі і в реальному просторі, а й у просторі медіа. Це
об'єктивне явище необхідно враховувати в процесі модернізації освіти.
Якщо взяти за реальність існування нових засобів
комунікації, виникає суттєва необхідність встановити доцільність і своєчасність
використання нових інформаційних технологій у початковому навчанні. Для
початкової школи це, очевидно, повинен бути час, коли сформовані методи
пізнання навколишнього світу, адекватні віковому етапу розвитку дитини: спостереження,
сенсорна та читацька діяльність. Такий підхід забезпечить розвиток емоційного
шару процесу пізнання та доцільне застосування ІКТ у процесі навчання.
Розвиток здібностей учнів в початковій школі залежить
від того, наскільки наочним і зручним для його сприйняття є навчальний
матеріал. Урок повинен бути яскравим, ефективним, емоційним, а головне -
продуктивним.
Допомогти вчителю у вирішенні цього
непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних
інформаційно-комунікаційних технологій.
Впровадження в процес навчання молодших школярів ІКТ
забезпечує доступ до різних інформаційних ресурсів і сприяє збагаченню змісту
навчання, надає йому логічний і пошуковий характер, активізує пізнавальний
процес, розвиває творчі здібності учнів.
У молодшого школяра краще розвинена мимовільна увага,
яка стає особливо концентрованою, коли йому цікаво , навчальний матеріал
вирізняється наочністю, яскравістю, викликає позитивні емоції. Тому цілком
очевидна висока ефективність використання в навчанні медіа уроків. Наочність
матеріалу покращує його засвоєння, бо задіяні всі канали сприйняття учнів -
зоровий, механічний, слуховий та емоційний. За умови системного використання
ІКТ у навчальному процесі, в поєднанні з традиційними методами, можна значно підвищити
ефективність навчання.
Комп'ютерні технології впливають не тільки на розвиток
та освіту дитини, а й висувають певні вимоги до підготовки вчителя до
проведення навчального процесу.
При застосуванні ІКТ потрібно враховувати:
•
методична мета уроку і визначений нею
тип уроку;
•
гігієнічні вимоги до роботи учнів з
комп'ютером;
•
рівень підготовки класу;
•
готовність учнів до нового виду
навчальної діяльності.
Від того, наскільки учні добре знають прийоми роботи з
комп'ютером, залежить темп і успіх уроку. Для слабо підготовлених дітей
необхідно більше уваги приділяти технології роботи з технічними засобами.
Найбільш підготовлені учні здатні швидко орієнтуватися в програмі і
операційному середовищі. У цьому випадку завдання вчителя значно полегшується.
Проте слід особливо звернути увагу учнів на дисципліну роботи з комп'ютером на
уроці.
Орієнтовна схема уроку із застосуванням ІКТ
1. Постановка
мети уроку - 2 хвилини.
2. Робота з
комп'ютером - 10-12 хвилин.
3. Робота з
підручником - 10-12 хвилин.
4. Закріплення -
10-20 хвилин.
5. Підбиття
підсумків уроку, домашнє завдання - 4-5 хвилин.
Таким чином, ІКТ дають змогу вчителю розширити
можливості звичайного уроку, використовувати звук і анімацію, швидкі посилання
на раніше вивчений матеріал.
Яворська О.А. – вч. початкових класів
Олександрівської ЗШ
Впровадження ІКТ в освітню систему
України та формування єдиного інформаційно-освітнього простору — одні з
пріоритетних напрямків сучасної державної
політики.
Використання інформаційних
технологій в навчальному процесі для підготовки
до проведення занять і створення дидактичного матеріалу сприятиме:
·
підвищенню ефективності трудового
навчання в середній загальноосвітній
школі (поліпшення засвоєння навчального м матеріалу);
·
зменшення часу на розв’язання стандартних задач;
·
сформованість практичної спрямованості знань учнів;
·
поліпшенню поведінкового ,емоційного,
позитивного ставлення до трудового навчання й інших предметів, що вивчаються в школі,
підвищенню інформаційної культури учнів,
розвитку їхньої пізнавальної , творчої
активності.
Основною метою ІКТ навчання є
підготовка учня до життєдіяльності, яка відповідає умовам інформаційного
суспільства. Педагогічне завдання ІКТ
навчання є підвищення якості,
інтенсивності і ефективності уроку; розвиток творчості учня; формування
інформаційної культури учня. Технології повинні бути наповнені предметним
змістом. Вони мають стати для школяра засобом, який полегшує процес
набуття нових знань і вмінь.
Ефективним засобом на уроках
трудового навчання є розробка презентацій учнями з послідуючою демонстрацією перед класом.
Презентація повинна вміщувати інформації більше ніж передбачено програмовим
матеріалом, але ця інформація повинна
бути логічно пов’язана з матеріалом який вивчається на уроці. Після перегляду
презентації бажано провести її обговорення
у формі невеликого диспуту. В
такому разі кількість засвоєного матеріалу
збільшиться, так як пасивна форма роботи змінюється на активну , а це в свою чергу , активізує увагу
учнів, крім того зміна виду діяльності, являється своєрідним психологічним
перепочинком, який сприяє подальшій
ефективній роботі на уроці Ще одним чинником підвищення ефективності уроку є використання музичних творів . Музика може
бути як окремим елементом дослідження , так відігравати супровідну роль. Саме
за допомогою комп’ютерних технологій
можна одночасно , не витрачаючи
часу, демонструвати відео та транслювати музику.
На уроках образотворчого мистецтв
ІКТ навчання доцільно використовувати на
різних етапах уроку: перевірка домашнього
завдання, вивчення нового
матеріалу, засвоєння набутих знань ,
узагальнення , систематизація знань. Методи які застосовують – моделювання ,
навчальне відео, гра(віртуальна подорож у музеї та галереї,інтерактивні
комп’ютерні ігри, тести); метод
художніх проектів.
Результативність використання ІКТ
навчання на уроках образотворчого мистецтва:
·
позитивна мотивація, набуття комп'ютерної грамотності, розробка сучасних
дидактичних матеріалів та їх ефективне
використання;
·
організація контролю знань за допомогою
комп'ютера;
·
ефективність використання наочності,
підвищення продуктивності уроку;
·
організація проектної діяльності учнів,
розвиток пізнавального інтересу школярів.
Використання ІКТ навчання на уроках
музики робить навчання яскравим, запам'ятовуючим, цікавим для учня будь-якого віку, формує емоційно позитивне відношення
до уроку. Один із способів успішного навчання
на уроках музики, безумовно, є використання аудіо і відео матеріалів. На
уроках музики доцільно використовувати CD,DVD, дисків з записами кращих композиторів класичної музики, оперних
і балетних спектаклів, мюзиклів і рок-опер. Інформація розміщена на
комп'ютерних дисках, дозволяє проводити віртуальні екскурсії по країнам і епохам з кращими виконавцями
світу ,з різними стилями і напрямками в музичному мистецтві. Все це допомагає
ефективному рішенню навчальних задач, досягненню нового рівня навчання.
Недоліки використання ІКТ навчання
:
·
Кожному учню необхідний доступ до комп'ютера
, потрібне спеціальне обладнання для роботи програм;
·
невисока якість зв’язку;
·
для декого з учнів важко сприймати
інформацію з екрана;
·
Internet надає велику кількість інформації , яка може збивати
учнів;
·
Практично відсутні мультимедійні
програми українською мовою.
Минченко Г.В. – вч.трудового навчання
та образотворчого мистецтва
Олександрівської ЗШ
XXI століття — це час переходу до
високотехнологічного інформаційного суспільства, у якому якість людського
потенціалу, рівень досвідченості й культури всього населення набувають
вирішального значення для економічного та соціального поступу країни.
Результати прогнозних досліджень підтверджують той
факт, що в нашому столітті освіті доведеться перетворитися на безперервний
процес, який триватиме впродовж усього життя людини, адже лише в такий спосіб
вона зможе адаптуватися до технологічних інновацій як результату постійного
вдосконалення у професійній діяльності.
Комп'ютер застосовують скрізь, він має широкі
можливості для навчального процесу та багатий вибір інструментів для створення
навчальних програм. Використання інформаційно-комунікаційних технологій цілком
змінює стосунки педагога та учня. Вони стають партнерськими, спрямовані на
досягнення спільної мети — організацію такого навчального процесу, у якому
роль педагога буде зведена до корегувальної та керуючої. Постійно апробуючи
матеріал, викладач дістає можливість коригувати свій навчальний курс, включаючи
в нього новітні інформаційні та педагогічні розробки, не припускаючи застою
або морального старіння.
Поява в галузі освіти останніх поколінь персональних
ЕОМ відкриває нові можливості для застосування в навчальному процесі об'ємних
зображень та мультимедійних засобів, а також інформаційного моделювання
багатьох, досить складних, процесів. Інакше кажучи, з'явилася принципова можливість
надання знань у різних формах: текстовій, графічній, звуковій, динамічній, що,
в свою чергу, відкриває нові можливості не лише для сприйняття цих знань
людиною, але й для розвитку в неї здібностей оперувати ними.
Застосування інформаційно-комунікаційних технологій
на уроках географії — це необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей уже
добре володіють комп'ютером. Це — навіть не твердження, а практично аксіома,
якої вимагає час.
Використання на уроках географії методу
телекомунікаційних проектів, має такі переваги: по-перше, за допомогою спеціальних
програм можна швидко та красиво оформити роботу, витративши мінімум часу;
по-друге, якість виконаних робіт має зовсім інший рівень; по-третє, робота із
сучасними засобами телекомунікацій викликає живий інтерес учнів, що сприяє
підвищеній мотивації роботи; по-четверте, робота з комп'ютером дуже
багатогранна. Вона дозволяє максимально виявити творчі здібності та індивідуальність
учня.
Телекомунікаційні проекти передбачають, з одного
боку, відмову від авторитарних методів, а з іншого — це лише компонент системи
навчання, а не сама система. Телекомунікаційні проекти мають унікальну цінність.
Вони розсувають стіни класу, роблять лабораторією всю земну кулю, де всі ми —
громадяни і нам цікаво й корисно дізнатися одне про одного якомога більше,
цікаво працювати, думати й розмірковувати разом.
Робота над проектом ставить учнів у такі умови, коли
не навчатися нового практично неможливо.
Наведемо приклади
використання телекомунікаційних проектів на уроках географії.
·
З
метою розвитку вміння застосовувати знання в конкретній життєвій практиці учні
отримують завдання створити проект «Природні чудеса України». Учні проводять
дослідження, які включають елементи наукової діяльності. Результатом проекту є
створення комп'ютерної презентації.
·
Під
час екскурсій учні отримують дуже багато інформації, яку вони перетворюють на
яскраву, змістовну презентацію, що може бути використана на уроках історії,
біології, літератури.
·
Учні
10-х класів із задоволенням створюють презентації країн, де використовують
різноманітну інформацію, намагаючись найточніше передати національний
колорит. Учням, виходячи зі здібностей і нахилів, можна запропонувати творчі
проекти на різноманітні теми.
Інформаційно-комунікаційні
технології дозволяють ефективніше використовувати час у роботі з доповідями,
рефератами, науковими роботами. Неможливо уявити самостійну
дослідницько-пошукову діяльність учня без Інтернету, але я завжди звертаю увагу
на вміння учня оцінювати об'єктивність інформації, осмислювати її. Самостійна
робота з Інтернетом допомагає учню долати лінощі думки, виробляє здатність
критично мислити, а не користуватись чужими думками, готовими результатами.
На уроках у 6-х, 7-х, 8-х класах доцільно проводжу відеоекскурсії. Учні отримують велике
задоволення під час перегляду відеосюжетів, краще запам'ятовують матеріал,
отримують творчі завдання. Наприклад: пропоную скласти питання до переглянутого
матеріалу, зробити малюнки, написати твір, скласти словник термінів, загадки
тощо.
Аудіовізуальні та інтерактивні засоби навчання,
спрямовані на адекватне сприйняття географічних об'єктів, процесів і явищ, сприяють
формуванню в пам'яті учнів відповідних географічних уявлень і розвитку мислення
на всіх рівнях: наочно-дієвому, чуттєво-образному та інтелектуально-логічному.
Широке використання інформаційно-комунікаційних
технологій на уроках географії під час вивчення будь-якої теми дає можливість
перетворити традиційний урок на креативний, цікавий, захопливий, який ураховує
рівень обізнаності учнями сучасного інформаційного простору.
Бондаренко Н.О. –керівник навчального закладу,
вч. географії Олександрівської ЗШ
Немає коментарів:
Дописати коментар