вівторок, 5 травня 2015 р.

Глинянський НВК

       Інформаційна культура – це уміння цілеспрямовано працювати з інформацією. В наш час недостатньо вміти самостійно освоювати, накопичувати, обробляти і використовувати її. Необхідно вчити дітей такої технології роботи з інформацією, коли рішення готуються і приймаються на основі колективних знань. Це свідчить про те, що людина повинна мати визначений рівень культури при обробці інформації; має володіти інформаційною культурою, як однією із складових загальної культури. Інформаційна культура повязана із соціальною природою людини: вона є продуктом її різноманітних творчих здібностей.
      Головне щоб учні навчилися працювати з інформацією, знали, як і де її можна знайти та обробляти, як можна обмінюватись інформацією. А це має велике значення саме для розвитку творчих здібностей дітей: вільно мислити, приймати самостійні рішення, обирати правильний шлях.
     Нині дуже швидко розвиваються новітні інформаційні технології. При цьому виникають проблеми із правильним застосуванням компютера. Для того, щоб зберегти здоровя учнів, необхідно процес освоєння компютерних технологій зробити керованим. Сучасне інформаційне суспільство потребує знань для роботи з компютером вже з молодшого шкільного віку.
     В дітях ми закладаємо основу сподівання на майбутній розвиток нашої держави. Саме їм доведеться жити в інформаційному суспільстві, і наше завдання – підготувати їх, навчити використовувати компютер у напрямку розвитку, а не навпаки.
     Діти охоче працюють за компютером, тому планові і позаурочні заняття сприймають природно. Ці заняття сприяють розвиткові творчих здібностей учнів, а також створенню сприятливого емоційного фону. Спочатку були деякі побоювання щодо негативного впливу компютера на здоровя учнів. Дослідження показали, що за час проведення уроків з використанням компютера необоротних негативних змін у динаміці розумової працездатності учнів не помічено. Зокрема, гострота зору за даними таблиці Холіної латентного періоду реакції на зорові і слухові подразники порівняно з вихідними рівнями на початок уроку суттєво не змінилися. Суб’єктивні висловлювання вчителів – експериментаторів свідчать, що фізичної стомленості учнів не спостерігається. На кінець уроку їхня фізична активність , бажання працювати залишаються на достатньо високому рівні. При наповнюваності навчального приміщення 15 учнів (4-6 м.кв. на одного учня) суттєвих впливів на здоров'я учнів не виявлено.

Про переваги використання ІКТ можна говорити багато. Наприклад вивчення програм, які входять до пакету Microsoft Office:

-         тестовий процесор Microsoft Word (необхідний для створення дидактичних засобів навчання до різноманітних уроків, можна виготовити достатню кількість яскравого унаочнення, написати картки, накреслити схеми, знайти ілюстрації певного формату, редагування, форматування тексту).
-         табличний процесор Microsoft Excel (завдяки цій програмі учні  вчаться простих обчислень у межах першої тисячі, розв’я зувати прості задачі, задачі на дві дії).
-         Microsoft Power Point – один із видів інформаційних технологій, програма, що дозволяє учням створювати навчальні презентації, доповіді. Учні з задоволенням самостійно створюють презентацію відповідно до теми із 4-6 слайдів.
-         Internet Explorer – своєрідний «методичний посібник», за допомогою якого можна відшукати потрібну інформацію. Учень добирає матеріали з підручників, Інтернет-сайтів, опрацьовує їх та оформляє у вигляді реферату (план, розкриття теми, список використаних джерел). Після цього складає цікаві завдання до даної теми. Це можуть бути ребуси, кросворди, загадки, чайнворди, тексти. Такі самостійно створені завдання активізують розумову діяльність учнів, спонукають їх до детальнішого вивчення теми.
 Мультимідійна презентація є одним із найпоширеніших засобів унаочнення навчального матеріалу. Вона надає змоги здійснювати віртуальну взаємодію користувача з об’єктами або процесами пізнання, які знаходять своє відображення на екрані.
Мультимедійні компютерні презентації.
Переваги використання
-         Якщо інформація сприймається тільки слухом, засвоюється 20% її обсягу;
-         Якщо лише за допомогою зору, запамятовується 30%;
-         «включення» слухового й зорового сприйняття – до 60 %;
-         упродовж тижня із використанням ІКТ може бути 2-3 уроки;
-         безперечна робота з компютером має складати не більше 10-15 хвилин.
Застосування інформаційних технологій створює широкий спектр можливостей для реалізації дидактичної мети, розвитку творчості, формування образного мислення та виховання любові до навколишнього світу. На уроках з використанням компютера учитель стає партнером, консультантом. Помічником дитини у навчальному процесі, адже просто залучає всіх учнів до активного одержання знань, до творчої діяльності.

Підготувала вчитель 
початкових класів 
Жиленко Ольга Анатоліївна
    

Використання ІКТ у школі: переваги та проблеми
   На початку XXI століття людство вступило в нову стадію свого розвитку - інформаційну еру, яка характеризується виникненням нових систем інформаційних технологій і, як наслідок, нових трансформацій освіти.
   Як відомо, освіта є самостійною системою і одночасно стратегічним ресурсом держави. Тому розвинені країни досить активно розробляють та впроваджують інформаційні технології в систему освіти.
    В Україні, яка "крокує" до єдиного світового простору, упровадження інформаційних технологій набуває все більш масштабного і комплексного характеру. Сучасних учнів вже мало цікавлять традиційні уроки - сьогодні молодь надає перевагу інтерактивним технологіям. До того ж ці методи, на думку вчителів є дуже результативними (підвищується рівень як успішності так і якості навчання).
    Але є численні факти того, що вчителі вважають, що використання комп'ютерних та інформаційних технологій – справа лише вчителя інформатики. Проте практична діяльність кращих вчителів переконує в тому, що сьогодні вчителі зобов’язані не тільки вільно володіти сучасними інформаційними та комп’ютерними технологіями, а й уміло використовувати їх у своїй професійній діяльності.
  Інформаційними технологіями називають усі технології, які використовують спеціальні інформаційні технічні засоби (комп‘ютер, аудіо, відео, кінотехніка). Комп‘ютерні технології навчання – це процеси підготовки і передачі інформації, засобом впровадження яких є комп‘ютер.
  Заняття, під час яких вчитель використовує ТЗН, своєю методикою викладання дещо відрізняються від традиційних. Тому при використанні аудіовізуальних засобів навчання вчителеві слід дотримуватися певних правил: потрібно підготувати клас до сприйняття нового матеріалу; слід передбачити форму перегляду і обговорення відео-матеріалів (індивідуальну, групову чи колективну); визначити характер допомоги відстаючим; використовувати під час заняття інші засоби навчання; вчитель має уміти поєднувати аудіовізуальні засоби з підручником, картою та іншими засобами навчання. Перед переглядом відео-фрагменту необхідно ставити перед аудиторією певну проблему. При цьому такий перегляд не повинен займати більше 20-30 хвилин заняття, тому що це може призвести до перенапруження зорового та слухового аналізаторів учнів та як наслідок до зниження працездатності в цілому.
  Тому більш доцільним буде використання невеличких відео-фрагментів (до 5-10 хвилин) і зміна навчальної діяльності на занятті. При цьому доречним буде використання не тільки матеріалів документального кіно, а також відео-фрагментів художніх фільмів. Звичайно до матеріалів з художніх фільмів слід відноситися дуже обережно, але саме вони дозволяють створити під час заняття атмосферу певної епохи.
  Крім того при вивченні історії повсякденності саме використання таких відео-фрагментів дозволяє оздобити заняття оригінальним матеріалом для реконструкції реалій щоденного життя людей у праці, навчанні, на відпочинку.
  Отже сьогодні найзручнішим ТЗН, який надає змогу проводити такі заняття є комп’ютер. З його допомогою можливо збереження та відтворення ілюстративних аудіо - та відео-матеріалів і використання навчаючих програм, тестів.
  Але, незважаючи на можливість використання у комп’ютері великої кількості різноманітних і досить якісних програм, останні не завжди цілком задовольняють вчителя через раз і назавжди заданий зміст готових навчаючих програм, обсяг і методику подання тих чи інших розділів, до того ж не завжди відповідних програм та змісту курсу, який веде вчитель. Тому цілком природно, що із часом у вчителя виникає потреба у багатофункціональному засобі, здатному акумулювати необхідні навчальні матеріали, подавати їх у зручній для вчителя формі (навчального заняття, його фрагмента, окремого завдання, тесту), який у той же час дозволяє легко редагувати навчальний матеріал та змінювати структуру його подання слухачам.
  На нашу думку, найбільш зручним засобом в практичній діяльності викладача історії є програмний засіб Microsoft PowerPoint, що входить до складу пакету Microsoft Office.
  Специфікація цієї програмної оболонки - створення мультимедійних презентацій. Використання програми PowerPoint не потребує значної підготовки для її оволодіння, а також не займає багато часу для розробки заняття. При цьому вона дозволяє використовувати інформацію в будь-якій формі представлення - текст, таблиці, діаграми, слайди, відео - та аудіо - фрагменти і таке інше. При цьому вчитель має змогу проявити свою творчість і компонувати матеріал на свій розсуд.
  Презентація являє собою послідовність змінних один одного слайдів - тобто електронних сторінок. Показ слайдів вчителем може бути здійснений на екрані монітору комп’ютера чи на великому екрані за допомогою спеціального пристрою – мультимедійного проектора.
   Учні бачать чергування зображень, на кожному з яких можуть бути текст, фотографії, малюнки, діаграми, історичні карти, відео-фрагменти, і все це може супроводжуватися звуковим оформленням. Частіше за всього демонстрація презентації супроводжується коментарями вчителя.
  При здійсненні показу об’єкти можуть відразу відображатися на слайдах, а можуть з’являтися на них поступово, в певний час, визначений вчителем для підсилення наочності учбового матеріалу та акцентування на особливо важливі моменти його змісту. За потреб вчитель може порушити визначену заздалегідь послідовність демонстрації слайдів і перейти до будь-якого з них в довільному порядку.
  В літературі не існує загальновизнаної класифікації презентацій за типом змісту та оформленням. Частіше за все їх класифікують за ступенем «оживлення» різними ефектами. На нашу думку, мультимедійні презентації, що використовуються під час занять, доречно класифікувати як навчальні.
  Серед навчальних презентацій в залежності від цілей її застосування можна виділити: поурочні ; проект, дослідження, тест.
За способом подання слайдів можна розрізняти презентації:
·         Для супроводу уроків;
·         Слайд-шоу – без супроводу вчителя або із записаним голосом;
·         Комбінована – з усним супроводом, із записаним голосом, частиною якої може бути слайд-шоу.
Можна виділити переваги мультимедійних презентацій:
·         презентації дають змогу вчителю зацікавити учнівську аудиторію предметом – заняття стають більш емоційними;
·         презентації можуть створюватися не тільки для показу на великому екрані для учнів в класі, але також можуть використовуватися для індивідуального перегляду на комп’ютері;
·         комп’ютерні презентації можуть використовуватися як для занять з безпосередньою участю вчителя так і без його участі (наприклад, під час виконання необхідного об’єму самостійної роботи, передбаченої навчальною програмою дисципліни);
·         маневреність при доборі потрібної послідовності відображення навчальної інформації.
Крім того, мультимедійні презентації легко тиражуються та розповсюджуються. Створені на інших носіях схеми, таблиці, слайди, відео-кліпи, звукові фрагменти легко зберігаються в електронному вигляді за допомогою презентацій.
  Разом з суттєвими перевагами використання в процесі навчання мультимедійних презентацій мають певні обмеження їх застосування. Перш за все для їх повноцінного використання у навчальному процесі вчителям потрібен постійний доступ до комп’ютерів. Сьогодні ж більшість навчальних закладів України не мають змоги забезпечити кожного вчителя сучасним комп’ютером, не кажучи вже про коштовну мультимедійну апаратуру .
  Не зважаючи на це, досвід використання програмного продукту PowerPoint, показав його надзвичайно високу ефективність, яка була цілком передбачена, адже процес викладання – це, по суті, і є презентація навчального матеріалу. Використання різноманітних можливостей, які надає програмний продукт PowerPoint для вчителя початкових класів, відкриває безмежні простори педагогічної творчості, а учні із зацікавленням набувать нових знань та більш ефективно засвоюють попередній матеріал і надалі показують високі результати.
Підготувала вчитель початкових класів Івашкова Анастасія Вікторівна.

           В останні роки дедалі більше уваги  приділяється ранньому навчанню дітей основ інформатики і комп’ютерної техніки. Переважна більшість шкіл має комп’ютерні класи, частіше застосовуються на уроках передові інформаційні технології. В час Інтернету і загальної інформатизації  суспільства необхідність освоєння засобів комп’ютерної техніки у початковій школі вже не піддається сумніву. Наука інформатика вчить дитину грамотно й ефективно працювати з інформацією: систематизувати, аналізувати, узагальнювати, знаходити закономірності, діяти відповідно до плану.
Дослідження показали, що за час проведення  уроків з використанням  комп’ютера  учні на достатньому рівні засвоюють навчальний матеріал. Рівень навчальних досягнень учнів характеризується отриманням у середньому 48,9% правильних і повних, 42,5% правильних і неповних, 6,7% неправильних, 2,5% відсутніх відповідей на поставлені питання за змістом підручників. Що у середньому, відповідає 8 балам рівня досягнень учнів за 12 – бальною системою. Ще вищим (9 балів) є рівень засвоєння учнями практичних навичок роботи за комп’ютером.
За час проведення уроків за комп’ютером необоротних негативних змін у динаміці розумової працездатності учнів не помічено. Гострота зору суттєво не змінилися. Фізична стомленість учнів не спостерігається. На кінець уроку їхня фізична активність, бажання працювати залишаються на достатньо високому рівні.
Використання комп’ютера в навчальній діяльності учнів сприяє розвитку розумових здібностей, пам’яті, просторової уяви, творчого нестандартного мислення, підвищує інтерес до навчання. Життя маленького учня стає цікавішим. Комп’ютер не тільки допомагає у навчанні, а й створює гарний піднесений настрій у учнів.

Підготувала вчитель 
початкових класів 
Чуприна Тетяна Петрівна

Переваги та недоліки ІКТ у навчальному процесі.
 Сьогодні інформаційні технології стали невід’ємною частиною сучасного світу, вони значною мірою визначають подальший економічний та суспільний розвиток людства. У цих умовах революційних змін вимагає й система навчання. Тобто  актуальність даного питання має місце у сучасному освітньому середовищі, адже нині якісне викладання дисциплін не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають комп’ютерні технології та Інтернет. Вони дають змогу вчителю краще подати матеріал, зробити його більш цікавим, швидко перевірити знання учнів та підвищити їхній інтерес до навчання. Вчитель має можливість отримувати найостаннішу інформацію, активно спілкуватися з колегами, учнями та батьками. Завдяки цьому підвищується авторитет вчителя, він дійсно може бути носієм культури, знань, усього передового.
Впровадження ІКТ в освітню систему України та формування єдиного інформаційно-освітнього простору - одні з пріоритетних напрямів сучасної державної політики. До сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання відносяться Інтернет-технології, мультимедійні програмні засоби, офісне та спеціалізоване програмне забезпечення, електронні посібники та підручники, системи дистанційного навчання (системи комп'ютерного супроводу навчання).
Інтернет - це джерело інформації, корисної з точки зору навчальної діяльності, її аналізу та оцінювання. Учитель може використовувати інформаційні ресурси.
Інтернет за наступними напрямками:
• самоосвіта, тобто вивчення досвіду колег в інших містах України й інших країн;
• підготовка конспектів, дидактичних та атестаційних матеріалів;
 • позакласна робота учнів при підготовці рефератів, доповідей, повідомлень, індивідуальних творчих завданнях;
 • використання безпосередньо на уроках при самостійній роботі з документами, що вивчаються, довідковими матеріалами, навчальними інтерактивними моделями тощо (за умови наявності підключення класу до Інтернету);
 • тестування знань учнів з окремих предметів або розділів курсів;
 • участь у дистанційних предметних олімпіадах, вікторинах.
У будь-якому варіанті доступ в Інтернет для вчителя підвищує і рівень підготовки самого вчителя, і рівень проведення занять, і якість знань учнів. При цьому інтерес більшості учнів до комп'ютера й Інтернету підвищує мотивацію навчання.
Мультимедійні програмні засоби дозволяють поєднувати текстову, графічну, анімаційну, відео - і звукову інформацію. Одночасне використання кількох каналів сприйняття навчальної інформації дозволяє підвищити рівень засвоєння навчального матеріалу .
ІКТ як засіб підвищення конкуренто здатності  молодого вчителя
Модернізація післядипломної педагогічної освіти сьогодні пов’язується саме із запровадженням різних видів мережевих систем, які дають змогу об’єднувати інформаційні ресурси, створювати освітній простір, що сприяє розвитку конкурентоспроможності педагогічних працівників.
Якісно новими характеристиками таких освітніх інформаційно-комунікаційних мережевих систем є: орієнтація на потреби професійної діяльності педагога, серед яких пріоритетною є потреба у неперервному самовдосконаленні та самореалізації; доступність і відкритість будь-якої форми дистанційного підвищення кваліфікації для педагога, за умови достатнього рівня володіння ним інформаційно-комунікаційними технологіями; гнучкість інформаційно-комунікаційної мережевої системи, її швидке реагування на освітній попит педагогічних працівників, врахування різних темпів навчання; інтеграція формальних і неформальних видів освіти, створення цілісного освітнього поля для навчання, самоосвіти та взаємо-навчання педагогів; широке використання ІКТ на будь-якому етапі професійної діяльності педагогічних працівників.
  Вчителі, стаж роботи яких не перевищує трьох років, мають змогу скористатись Інтернет - скринькою корисної інформації, у дистанційному консулат-пункті отримати відповіді на різні питання освітньої діяльності, взяти участь у роботі віртуальних майстер-класів та інших Інтернет - заходах в режимі онлайн, а також висловити власні думки з актуальних питань освітньої діяльності шляхом участі у дискусійних форумах та експрес-опитуваннях.
Використання ІКТ у роботі педагога дає можливість:
• самоосвіти педагога, підвищення  його професійного рівня;
• отримувати найсучаснішу інформацію по темі, оновлювати навчальний та дидактичний матеріал;
• мати доступ до методичної бази розробок;
• спілкуватися з колегами на різних форумах;
• публікувати свої матеріали та брати участь в обговоренні опублікованих матеріалів;
• брати участь в професійних конкурсах;
• обмінюватися досвідом з колегами з інших регіонів і країн.
Переваги та недоліки використання інформаційно-комунікаційних технологій
Застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. У вітчизняних навчальних закладах  в останні роки комп'ютерна техніка й інші засоби ІКТ стали все частіше використовуватися при вивченні більшості навчальних предметів.
При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це урок, а значить складає план уроку виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює викладача, а тільки доповнює його.
Використання ІКТ дає можливість вирішувати такі актуальні питання:
  • використовувати у навчанні здобутки новітніх інформаційних  технологій;
  •  удосконалювати навички самостійної роботи учнів в інформаційних базах даних, мережі Інтернет;
  • інтенсифікувати історичну освіту, поліпшити засвоєння учнями знань зі шкільного курсу історії, зробити процес навчання цікавішим і змістовнішим.
Використання ІКТ в комплекті з традиційним підручником сприяє наступному:
  • забезпечує особистісно-орієнтований та диференційований підхід у навчанні;
  •  забезпечує реалізацію інтерактивного підходу (постійне спілкування з ПК, постановка запитань, які цікавлять учня та отримання відповідей на них);
  •  підвищує пізнавальну активність учнів за рахунок різноманітної відео - та аудіо-інформації;
  •  здійснює контроль завдяки тестуванню і системи запитань для самоконтролю.
Враховуючи всі позитивні та негативні наслідки використання інформаційно-комунікаційних засобів можна зробити висновок, що вони є ефективними за умови поєднання з традиційними методами та сприяють якісному формуванню вмінь та навичок учнів.
Але, поряд з плюсами, виникають різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх проведення.
Підготувала вчитель 
географії Комарист О.А.

Мінуси впровадження ІКТ
 Використання на уроках компютерів має свої мінуси. Адже підготовка вчителя до  такого уроку – це трудомісткий процес, який потребує навичок володіння комп’ютерною технікою, а також більше часу для підготовки. Як відомо, доступ до технічних засобів у вчителя-предметника більш обмежений, ніж у вчителя інформатики. Виникає запитання: як часто можна використовувати комп’ютер на уроках інших предметів, крім інформатики, адже урок із використанням інформаційних технологій відрізняється від традиційного? Відповісти на таке запитання однозначно дуже складно. По-перше, усе залежить від можливостей конкретного  вчителя, тобто від кількості уроків, які він зможе підготувати і провести з використанням інформаційних технологій. Це визначають специфіка предметної галузі, зміст конкретного уроку, дидактичні можливості програмних засобів, створених для цього предмета, якості технічних засобів та володіння ними вчителя.
По-друге, це залежить від необхідності проведення такого уроку. Можливо, проведення уроку з конкретної теми ефективнішим у традиційній формі, тому не слід його перевантажувати технічними засобами. Аргументами для проведення можуть бути: дефіцит джерел навчального матеріалу, можливість демонстрування в мультимедійній формі унікальних інформаційних матеріалів(картин, рукописів, відео матеріалів тощо), візуалізація досліджуваних явищ, процесів тощо.
 Підготовка мультимедійного уроку потребує ретельнішої підготовки, ніж традиційний урок. Сценарій уроку, його режисура – важлива складова підготовки до такого заняття.
 Розробка уроку з використанням інформаційних технологій можлива тільки за наявності певного електронного ресурсу, або педагогічного програмного засобу, або власної презентації, або матеріалів із мережі Інтернет (вчитель мати можливість виходу в Інтернет).
 Отже, готуючи навчальний епізод і розглядаючи його як дидактичну одиницю, розробник повинен чітко уявляти, що він має на меті, якої саме навчальної мети хоче досягти.
  Як би ретельно не було розроблено мультимедійний урок, багато що залежить від підготовки вчителя. Проведення такого заняття схоже на роботу ведучого телевізійної передачі. Вчитель мусить не тільки впевнено володіти компютером, знати зміст уроку, а й вести його в хорошому темпі, невимушено, постійно залучаючи учнів до пізнавального процесу. Необхідно продумати зміну ритму, урізноманітнити форми навчальної діяльності, забезпечити позитивний емоційний фон уроку.
 Отже, для розв’язання багатьох навчальних і виховних завдань нам необхідно будувати педагогічну діяльність таким чином, щоб на запитання про доцільність використання інформаційних технологій у навчально-виховному процесі позитивних відповідей було більше, ніж негативних.
Підготувала вчитель іноземної мови Шкіндер А.В.

Інформаційно-освітній простір – новий вимір проекту: переваги та недоліки

Не так важливо, чого навчають у школі, а важливо, як вчать ...
Функції школи не в тому, щоб дати спеціальний досвід,
а в тому, щоб виробити послідовне методичне мислення.
(М. Планк)
Використання інформаційних технологій у навчально-виховному процесі –  це дає змогу доповнити зміст навчально-вихов­ного процесу конкретними статистичними, аналіти­чними даними, аналізувати проблеми, які виникають, та знаходити шляхи їх розв'язання.
Використання сучасних комп'ютерних та інфор­маційних технологій  у методичній роботі школи в цілому дають позитивні результати,  збільшується потік інформації з предмету та різних методичних питань. Це стало можливим завдяки ма­теріалам, які розташовані на електронних носіях та в Інтернеті. Всесвітня мережа Інтернет нині є універ­сальним середовищем для пошуку та отримання прак­тично будь-якої інформації, а також засобом для озна­йомлення інших учителів зі своїми розробками уро­ків, виховних заходів.
Водночас вирішується ще одна проблема мо­жливість зручно та швидко переробити отриману інформацію за допомогою комп'ютера й створити своєрідний банк інформації у всіх напрямах робо­ти як вчителя-предметника, так і кла­сного керівника.
 Використання інформаційних технологій у на­вчально-виховному процесі — це засіб для підвищен­ня мотивації навчання та розвитку мислення учнів, який дозволяє зі значно меншим навантаженням і в коротший термін отримати високий рівень засвоєн­ня інформації. Учитель, який проводить урок з вико­ристанням комп'ютера, має доступ до Інтернету, отримує якісну перевагу перед колегою, що діє тіль­ки в рамках звичної технології «дошка, крейда».
Проведення уроків на основі програмних засо­бів навчального призначення з різних предметів та власних презентацій учителя дозволяє використову­вати аудіовізуальну інформацію, представлену в рі­зних формах — відеофільму, тексту, графіки, аніма­ції, слайдів, аудіо – та активізувати увагу учнів за­вдяки можливості демонстрації явищ та об'єктів у динаміці. Одним із напрямів з використання комп'ю­тера у навчанні є самостійна робота учня з пошуку, усвідомлення та засвоєння нових знань. У даному ви­падку вчитель виступає в ролі організатора процесу.
Використання компютерних технологій дозволяє вчителю узагальнити й продемонструвати свій педа­гогічний досвід, створити власний портфоліо.
Помиляються ті, хто думає, що застосування сучас­них інформаційних та комунікаційних технологій автоматично підвищить якість освіти. Важливо не забувати, що, не зважаючи на різноманіття джерел ін­формації та навчальних технологій, що перетворюють інформацію в знання, існує єдиний шлях перетво­рення знань в освіту — це перетворення свідомості лю­дини. Бо саме ця трансформація призводить до фор­мування особистості.
Інформаційні технології ефективні лише в поєднан­ні з відповідними педагогічними технологіями: якщо вчитель мислить категоріями минулого, то викорис­тання технічних засобів не змінить суті навчального процесу й традиційного репродуктивного методу за­своєння матеріалу. Інформатизація освіти дозволяє від авторитарної школи перейти до педагогіки співробітництва, коли вчитель і учень, перебуваючи в рівному відношенні до  інформаційних ресурсів, стають партнерами.
Рівень комп'ютерної грамотності дозволяє вчите­лям займатися розробкою власних комп'ютерних продуктів у вигляді:
1. Роздаткового матеріалу з різних предметів у вигляді різнорівневих контрольних робіт, тестів. анкет.
2. Комп'ютерних презентацій з предметів: матема­тика, англійська мова, історія, хімія, фізика, початкові класи, біологія.
3. Комп'ютерних презентацій з методичної робо­ти (портфоліо) вчителя, виступів на семінарах та пе­дагогічних радах.
Учителі, які використовують у своїй роботі комп’ютерні технології одночасно стверджують, що використання ІКТ підвищує якість засвоєння матеріалу та інтерес учнів до процесу навчання , скорочує час на опанування навчального матеріалу, забезпечує наочність навчального процесу, диференціацію та індивіалізацію навчання учнів. Учитель стає для учнів провідником та консультантом в опануванні інформаційного простору. Забезпечує мотивацію учнів до пошуку та обґрунтування власного бачення тієї та іншої проблеми.
Кінцеві цілі інформатизації освіти - забезпечення якісно нової моделі підготовки майбутніх членів інформаційного суспільства, для яких активну оволодіння знаннями, гнучку зміну своїх функцій у праці, здатність до людської комунікації, творче мислення і планетарна свідомість стануть життєвою необхідністю. Такий вплив на цілі навчання спирається на потенційні можливості комп'ютера як засобу пізнавально-дослідницької діяльності, кошти, що забезпечує особистісно-орієнтований підхід до навчання, що сприяє розвитку індивідуальних здібностей учнів як у гуманітарних, так і в точних науках.
Вивчення математики має здійснюватися так, щоб учні бачили науку в постійному історичному розвитку і, бажаючи вивчати її, відчували задоволення і радість від процесу пізнання.
Вивчення математики в даний час пов'язане з цілим рядом особливостей, якщо не сказати труднощів розвитку шкільної освіти в нашій країні. Щоб зберегти інтерес до предмета і зробити якісним навчально-виховний процес, на уроках використовую інформаційні технології. Активна робота з комп'ютером формує в учнів більш високий рівень самоосвітніх навичок і вмінь - аналізу та структурування одержуваної інформації. Сьогодні впровадження комп'ютерних технологій у навчальний процес є невід'ємною частиною шкільного навчання. Загальновизнано, що використання комп'ютерних технологій в освіті неминуче, оскільки істотно підвищується ефективність навчання та якість формуються знань і умінь.
Застосування ІКТ на уроках математики дає можливість вчителю скоротити час на вивчення матеріалу за рахунок наочності і швидкості виконання роботи, перевірити знання учнів в інтерактивному режимі, що підвищує ефективність навчання, допомагає реалізувати весь потенціал особистості - пізнавальний, морально-етичний, творчий, комунікативний і естетичний , сприяє розвитку інтелекту, інформаційної культури учнів.
Сьогодні впровадження комп'ютерних технологій у навчальний процес є невід'ємною частиною шкільного навчання. Загальновизнано, що використання комп'ютерних технологій в освіті неминуче, оскільки істотно підвищується ефективність навчання та якість формування знань і умінь.
Використовую комп'ютер на уроках математики наступні з такою ціллю: розвиток міжпредметних зв'язків математики та інформатики; формування комп'ютерної грамотності, розвиток самостійної роботи учнів на уроці; реалізація індивідуального, особистісно-орієнтованого підходу.
Мої завдання як вчителя математики наступні:
· Забезпечити фундаментальну математичну підготовку дітей;
· Формувати інформаційну та методичну культуру, творчий стиль діяльності учнів;
· Підготувати учнів використовувати інформаційні технології.
Застосування ІКТ на уроках математики дає можливість скоротити час на вивчення матеріалу за рахунок наочності і швидкості виконання роботи, перевірити знання учнів в інтерактивному режимі, що підвищує ефективність навчання, допомагає реалізувати весь потенціал особистості - пізнавальний, морально-етичний, творчий, комунікативний і естетичний, сприяє розвитку інтелекту, інформаційної культури учнів.
Використання ІКТ в навчальному процесі передбачає підвищення якості освіти, тобто вирішення однієї з нагальних проблем для сучасного суспільства.
Процес організації навчання школярів з використанням ІКТ дозволяє:
зробити цей процес цікавим, з одного боку, за рахунок новизни і незвичності такої форми роботи для учнів, а з іншого, зробити його захоплюючим і яскравим, різноманітним за формою за рахунок використання мультимедійних можливостей сучасних комп'ютерів;
ефективно вирішувати проблему наочності навчання, розширити можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більш зрозумілим і доступним для учнів вільно здійснювати пошук необхідного школярам навчального матеріалу у віддалених базах даних завдяки використанню засобів телекомунікацій, що надалі буде сприяти формуванню в учнів потреби в пошукових діях;
індивідуалізувати процес навчання за рахунок наявності різнорівневих завдань, за рахунок занурення і засвоєння навчального матеріалу в індивідуальному темпі, самостійно, використовуючи зручні способи сприйняття інформації, що викликає в учнів позитивні емоції та формує позитивні навчальні мотиви;
розкріпачити учнів при відповіді на питання, тому комп'ютер дозволяє фіксувати результати, коректно реагує на помилки; самостійно аналізувати і виправляти допущені помилки, коригувати свою діяльність завдяки наявності зворотного зв'язку, в результаті чого удосконалюються навички самоконтролю;
здійснювати самостійну навчально-дослідну діяльність (моделювання, метод проектів, розробка презентацій, публікацій тощо), розвиваючи тим самим у школярів творчу активність.
Сучасне інформаційне суспільство ставить перед  перед школою завдання підготовки випускників, здатних:
гнучко адаптуватися у мінливих життєвих ситуаціях,
самостійно критично мислити;
грамотно працювати з інформацією;
бути комунікабельними, контактними в різних соціальних групах; самостійно працювати над розвитком власної моральності, інтелекту, культурного рівня.
Застосування інформаційних технологій у навчанні базується на даних фізіології людини: у пам'яті людини залишається 1/4 частина почутого матеріалу, 1/3 частину побаченого, 1/2 частину побаченого і почутого, 3/4 частини матеріалу, якщо учень активно бере участь у процесі.
З метою інтенсифікації навчання, поряд з раніше використалися в навчанні математики класичними формами навчання в школі і в самостійній роботі учнів все частіше використовуються програмне забезпечення навчальних дисциплін: програми-підручники, програми-тренажери, словники, довідники, енциклопедії, відеоуроки, бібліотеки електронних наочних посібників , тематичні комп'ютерні ігри.
Сьогодні впровадження комп'ютерних технологій у навчальний процес є невід'ємною частиною шкільного навчання. Загальновизнано, що використання комп'ютерних технологій в освіті неминуче, оскільки істотно підвищується ефективність навчання та якість формуються знань і умінь.

Підготував вчитель математики Преподобна Л.В.






Немає коментарів:

Дописати коментар